Grupa III
Zamierzenia wychowawczo -dydaktyczne
na mesiąc listopad
-
Co powinienem wiedzieć o Polsce – Święto Niepodległości.
- poznamy polskie symbolem narodowe: flaga, godło, hymn. Uroczyście odśpiewamy hymn w dniu 8 listopada w ramach akcji Przedszkole do Hymnu.
- wysłuchamy legendy O Lechu, Czechu i Rusie, ułożymy historyjkę obrazkową, ustalimy kolejność zdarzeń.
- na ilustracjach obejrzymy miejsca i miasta charakterystyczne dla naszego kraju. Poznamy stolicę i legendę o Warsie i Sawie, dowiemy się też jak wygląda herb Warszawy,
- opiszemy słowami wygląd strojów ludowych z różnych regionów Polski,
- nauczymy się piosenki pt. „Ja jestem Polak mały.”, na instrumentach perkusyjnych zagramy do niej akompaniament,
- zapoznamy się w skrócie z historią walki Polaków o niepodległość,
- poznamy literę T, t - wielką i małą oraz drukowaną i pisaną.
II. Moja rodzina i mój dom.
- wysłuchamy opowiadania Barbary Szelągowskiej pt. „Nasze ulubione miejsca.”
- w toku zabaw poznamy literę I, i – małą i dużą, drukowaną i pisaną, znajdziemy wyrazy, które się na nią
zaczynają, policzymy sylaby w wyrazach,
- zapoznamy się z zapisem cyfry 5, będziemy doskonalili przeliczanie oraz dodawanie i rozwiązywanie zadań,
poznamy figurę geometryczną – trójkąt,
- wysłuchamy i nauczymy się piosenki pt. „Magiczne miejsca.”
- w zabawach graficznych odkryjemy efekt odbici i symetrii, złożymy figury geometryczne wg różnych osi symerii,
- porozmawiamy o urządzeniach niezbędnych w gospodarstwie domowym, jak one wyglądały dawniej,
III. Idzie jesień z deszczem.
- wysłuchamy wiersza Iwony Róży Salach pt, „Jesienna muzyka” oraz fragmentów dzieła muzycznego Antonio
Viwaldiego „Cztery pory roku – Jesień.”
- w toku zabaw poznamy kolejną literę alfabetu „E, e” – dużą i małą, drukowaną i pisaną, odczytamy sylaby,
postaramy się połączyć je w wyrazy,
- poznamy liczbę i cyfrę 5, dowiemy się co to są zbiory, nauczymy się je tworzyć w oparciu o podaną cechę wspólną
jego elementów,
- wysłuchamy i nauczymy się piosenki pt. „Psotny deszcz.”, wykonamy doświadczenia nt. co tonie, a co pływa.
- czy wiatr jest pożyteczny? – wskażemy pozytywną i szkodliwą działalność wiatru.
IV. Moje prawa i obowiązki.
- wysłuchamy wiersza Agaty Widzowskiej pt. „Prawa i obowiązki.”, dowiemy się gdzie są one zapisane i jakie są,
sami wypowiemy się na temat naszych obowiązków w domu,
- w toku zabaw poznamy literę „D. d” – dużą i małą, drukowaną i pisaną, odkryjmy też zapis liczby 0,
- wysłuchamy i nauczymy się piosenki pt. „Prawa i obowiązki dzieci.”
- dowiemy się czym zajmuje się organizacja UNICEF,
- utrwalimy kierunki w przestrzeni: w prawo, w lewo, w górę, w dół, do przodu, do tyłu, pobawimy się „Kodującą
Myszą”.
Wierszyk na listopad
R. Salach „Jesienna muzyka”
Wkoło dźwięki jesienne,
rozmarzone i senne.
W parku idę alejkami
a tu liście pod nogami
Szur, szur, szur.
Czasem jesień kropi deszczem
czasem nam ulewę ześle,
Kap, kap, kap.
Wietrzyk w polu zgina drzewo
trochę w prawo, trochę w lewo-
wiu, wiu, wiu.
Uciekają z kraju ptaki,
wznosząc pisk żałosny taki:
pi, pi, pi.
Wrony, wróble pozostały,
czyniąc jazgot na park cały:
Kra, kra, kra.
A jak chodzę, spaceruję,
miękkie błoto rozdeptuję
klap, klap, klap.
Piosenka na listopad
„Prawa i obowiązki dziecka”
1.Na całym świecie jest tyle dzieci
w różnych domach, przedszkolach i szkołach,
w wielkich miastach i małych wioskach,
gdzieś na wyspach, dalekich lądach.
Ref.: A każde dziecko ma prawo do miłości,
do spokojnego i bezpiecznego życia,
zdrowia, szacunku, odpoczynku,
akceptacji i opieki rodziców.
Każde dziecko ma również obowiązki:
słuchać rodziców, opiekunów,
zawsze się dobrze zachowywać,
dbać o zabawki, sprzątać swój pokój.
2.Bo wszystkie dzieci na całym świecie,
wszyscy chłopcy i wszystkie dziewczynki,
i te starsze, i te całkiem małe,
mają prawa i obowiązki.
Ref.: A każde dziecko ma prawo do miłości…