Samorządowe Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 109

Grupa III

Zamierzenia wychowawczo -dydaktyczne
na mesiąc listopad

  1. Co powinienem wiedzieć o Polsce – Święto Niepodległości.

- poznamy polskie symbolem narodowe: flaga, godło, hymn. Uroczyście odśpiewamy hymn w dniu 8 listopada w ramach akcji Przedszkole do Hymnu.

- wysłuchamy legendy O Lechu, Czechu i Rusie, ułożymy historyjkę obrazkową, ustalimy kolejność zdarzeń.

- na ilustracjach obejrzymy miejsca i miasta charakterystyczne dla naszego kraju. Poznamy stolicę i legendę o Warsie i Sawie, dowiemy się też jak wygląda herb Warszawy,

- opiszemy słowami wygląd strojów ludowych z różnych regionów Polski,

- nauczymy się piosenki pt. „Ja jestem Polak mały.”, na instrumentach perkusyjnych zagramy do niej akompaniament,

- zapoznamy się w skrócie z historią walki Polaków o niepodległość,

- poznamy literę T, t - wielką i małą oraz drukowaną i pisaną.

II. Moja rodzina i mój dom.

- wysłuchamy opowiadania Barbary Szelągowskiej pt. „Nasze ulubione miejsca.”

- w toku zabaw poznamy literę I, i – małą i dużą, drukowaną i pisaną, znajdziemy wyrazy, które się na nią

zaczynają, policzymy sylaby w wyrazach,

- zapoznamy się z zapisem cyfry 5, będziemy doskonalili przeliczanie oraz dodawanie i rozwiązywanie zadań,

poznamy figurę geometryczną – trójkąt,

- wysłuchamy i nauczymy się piosenki pt. „Magiczne miejsca.”

- w zabawach graficznych odkryjemy efekt odbici i symetrii, złożymy figury geometryczne wg różnych osi symerii,

- porozmawiamy o urządzeniach niezbędnych w gospodarstwie domowym, jak one wyglądały dawniej,

III. Idzie jesień z deszczem.

- wysłuchamy wiersza Iwony Róży Salach pt, „Jesienna muzyka” oraz fragmentów dzieła muzycznego Antonio

Viwaldiego „Cztery pory roku – Jesień.”

- w toku zabaw poznamy kolejną literę alfabetu „E, e” – dużą i małą, drukowaną i pisaną, odczytamy sylaby,

postaramy się połączyć je w wyrazy,

- poznamy liczbę i cyfrę 5, dowiemy się co to są zbiory, nauczymy się je tworzyć w oparciu o podaną cechę wspólną

jego elementów,

- wysłuchamy i nauczymy się piosenki pt. „Psotny deszcz.”, wykonamy doświadczenia nt. co tonie, a co pływa.

- czy wiatr jest pożyteczny? – wskażemy pozytywną i szkodliwą działalność wiatru.

IV. Moje prawa i obowiązki.

- wysłuchamy wiersza Agaty Widzowskiej pt. „Prawa i obowiązki.”, dowiemy się gdzie są one zapisane i jakie są,

sami wypowiemy się na temat naszych obowiązków w domu,

- w toku zabaw poznamy literę „D. d” – dużą i małą, drukowaną i pisaną, odkryjmy też zapis liczby 0,

- wysłuchamy i nauczymy się piosenki pt. „Prawa i obowiązki dzieci.”

- dowiemy się czym zajmuje się organizacja UNICEF,

- utrwalimy kierunki w przestrzeni: w prawo, w lewo, w górę, w dół, do przodu, do tyłu, pobawimy się „Kodującą

Myszą”.

 

 

 

Wierszyk na listopad

R. Salach „Jesienna muzyka”

 

Wkoło dźwięki jesienne,

rozmarzone i senne.

W parku idę alejkami

a tu liście pod nogami

Szur, szur, szur.

Czasem jesień kropi deszczem

czasem nam ulewę ześle,

Kap, kap, kap.

Wietrzyk w polu zgina drzewo

trochę w prawo, trochę w lewo-

wiu, wiu, wiu.

Uciekają z kraju ptaki,

wznosząc pisk żałosny taki:

pi, pi, pi.

Wrony, wróble pozostały,

czyniąc jazgot na park cały:

Kra, kra, kra.

A jak chodzę, spaceruję,

miękkie błoto rozdeptuję

klap, klap, klap.

 

Piosenka na listopad

Prawa i obowiązki dziecka”

 

1.Na całym świecie jest tyle dzieci

w różnych domach, przedszkolach i szkołach,

w wielkich miastach i małych wioskach,

gdzieś na wyspach, dalekich lądach.

Ref.: A każde dziecko ma prawo do miłości,

do spokojnego i bezpiecznego życia,

zdrowia, szacunku, odpoczynku,

akceptacji i opieki rodziców.

Każde dziecko ma również obowiązki:

słuchać rodziców, opiekunów,

zawsze się dobrze zachowywać,

dbać o zabawki, sprzątać swój pokój.

2.Bo wszystkie dzieci na całym świecie,

wszyscy chłopcy i wszystkie dziewczynki,

i te starsze, i te całkiem małe,

mają prawa i obowiązki.

Ref.: A każde dziecko ma prawo do miłości…