Grupa IV
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne
Grudzień
I. Z wizytą u Świętego Mikołaja.
- wykonamy list do Św. Mikołaja techniką collage – rozwiniemy umiejętność wyrażania swoich marzeń, udoskonalimy cięcie nożyczkami
- nauczymy się piosenki pt. „Mikołaju, Mikołaju”, omówimy nastrój, charakter i budowę piosenki
- odtworzymy jej treść za pomocą gestów
- trening uważności – rozwijanie koordynacji ruchowej, świadomości własnego ciała i orientacji w przestrzeni
- sformułujemy odpowiedź na pytanie „Czy każdy może zostać Św. Mikołajem?”
- poznamy literę M, m
- uważnie wysłuchamy tekstów literackich, uporządkujemy wydarzenia we właściwej kolejności, ułożymy historyjki obrazkowe
- rozwiniemy umiejętność przeliczania, porównywania, porządkowania i klasyfikowania
- wzbogacimy słownik czynny i bierny o zwroty i wyrażenia dotyczące zwyczajów bożonarodzeniowych
II. Domowy detektyw.
- nauczymy się budować wiarę we własne możliwości, poczucie własnej wartości i pozytywnego obrazu siebie
- rozwiniemy umiejętności wokalne i muzyczne, nauczymy się piosenki: „Coś małego, coś pysznego” – stworzymy akompaniament na instrumentach perkusyjnych
- wzbogacimy słownik o nazwy przypraw, rozpoznamy je po kolorze i zapachu
- nauczymy się odpowiedzialności i współdziałania w toku poznawania litery D, d, wypowiemy się na temat naszych obowiązków domowych
- rozbudzanie zainteresowań technicznych – poszukiwanie odpowiedzi na pytania: „Do czego służy, do czego pasuje, jak bezpiecznie korzystać z urządzeń AGD?”
- trening uważności – stymulowanie funkcji percepcji wzrokowej i słuchowej
- rozwijanie myślenia matematycznego, kształtowanie pojęcia liczby, wdrażanie do poprawnego posługiwania się terminami matematycznymi, zapoznanie z liczbą 5
III. Święta Bożego Narodzenia.
- wysłuchamy wybranych kolęd, odczujemy radosny nastrój związany ze świętami
- zaprosimy rodziców na występ świąteczny w naszym wykonaniu, udekorujemy salę, przygotujemy poczęstunek, wręczymy upominki świąteczne
- trening uważności – rozwijanie percepcji i pamięci zapachowej, dowiemy się kto to jest perfumiarz i senselier
- zapoznanie z tradycjami dotyczącymi Świąt Bożego Narodzenia. Kreatywne rozmowy na temat: co zwiśnie na naszej choince, a co wisiało dawniej? – wprowadzenie litery B, b
- rozwijanie postawy przywiązania do tradycji rodzinnych, udzielanie odpowiedzi na pytanie: „co powinno się znaleźć na świątecznym stole?”
- aktywność plastyczno – techniczna – wykonamy ozdoby świąteczne różnymi technikami
IV. W oczekiwaniu na Nowy Rok.
- nauczymy się piosenki „Biegnie miesiąc za miesiącem” – rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności wokalnych
- przypomnimy i utrwalimy nazwy miesięcy, por roku i dni tygodnia
- trening uważności, stymulowanie funkcji percepcyjnych – zabawa pantomimiczna „Świąteczne kalambury”
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania instrumentów, wyrażania emocji oraz uczuć przez muzykę
- sporządzimy listę sposobów na ciekawe spędzanie wolnego czasu, odpowiemy na pytanie: „w co się bawić?”
- rozwijanie sprawności manualnej – wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami.
Piosenka na grudzień „Mikołaju, Mikołaju”
Ref. Mikołaju, Mikołaju, Mikołaju
Kiedy będziesz, kiedy będziesz w naszym kraju?
Co tak długo, co tak długo my czekamy
Przywieź dla nas wielki worek z prezentami
1. Mikołaj, Mikołaj
W górze leci samolotem
Mikołaj, Mikołaj
Czasem idzie na piechotę
Mikołaj, Mikołaj
Dyryguje już saniami
Mikołaj, Mikołaj
Biegnie by się spotkać z nami
Ref. Mikołaju, Mikołaju….
2. Mikołaj, Mikołaj
Ma na sobie strój czerwony
Mikołaj, Mikołaj
Chyba nosi kalesony
Mikołaj, Mikołaj
Brzuch ma duży, okulary
Mikołaj, Mikołaj
Musi być już bardzo stary
Wierszyk na grudzień „Jak pachną święta”
W każdym kąciku świąteczne porządki
pięknie przybrana choinka.
Pachnie świeżością, lasem, igliwiem –
to właśnie tak pachną święta.
Czas już ozdobić świąteczne pierniczki:
serca, bałwanki i gwiazdki
Pachną orzechy, anyż, kardamon –
to zapach świątecznych ciastek.
Jest w naszych sercach tak wiele radości.
wiele miłości i ciepła.
Długo zostaną w naszej pamięci,
te piękne, pachnące święta.