Samorządowe Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 109

Grupa IV

Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne

Październik

  1. Kody jesieni
  • Szemrzące instrumenty – wykonamy instrumenty perkusyjne z dostępnych materiałów
  • Jesień fajne ma kałuże – nauczymy się piosenki, rozwiniemy umiejętność rytmicznego akompaniowania
  • Trening uważności – będziemy kształtować świadomość oddechu, wykonamy ćwiczenia wydłużające fazę oddechu
  • Rozwijanie mowy i myślenia – poznamy literę O,o w oparciu o opowiadanie M. Potoki „Jak smakuje jesień”
  • Rozwijamy zainteresowania światem przyrody – wzbogacimy wiedzę na temat smaków, zapachów, faktury, warzyw, owoców, przetworów
  • Rozwijanie myślenia matematycznego – wykonamy doświadczenia pomagające zrozumieć czym jest ciężar
  1. W krainie emocji i uczuć
  • Rozwijanie umiejętności słuchowych i uważności – dowiemy się co to jest cisza i jakie ma znaczenie w muzyce, nauczymy się piosenki: „W krainie emocji”
  • Rozwijanie umiejętności wycinania po liniach prostych i łukach – wykonamy kreatywny kolaż na temat „W ciszy”
  • Budowanie wiedzy o sobie – nauczymy się rozpoznawać uczucia i emocje, które skrywamy w sobie, będziemy budować strategie radzenia sobie z ich przeżywaniem, rozróżniamy elementy fantastyczne od realnych
  • Trening uważności – kształtujemy umiejętność panowania nad emocjami poprzez kontrolowanie oddechu
  • Kształtowanie pojęcia liczby – poznamy obraz graficzny liczby 1, będziemy posługiwać się liczebnikami głównymi i porządkowymi, udzielimy odpowiedzi na pytania: Ile to?, Który to z kolei?
  • Rozwijanie sprawności manualnej i zainteresowań przyrodą – wykonamy pracę plastyczną na temat „Ptaki”
  1. W krainie zdrowia
  • Rozwijanie poczucia rytmu i pulsu muzyki – nauczymy się piosenki pt. „Numer !112”, dowiemy się jak zachowywać bezpieczeństwo na drodze i w ruchu ulicznym,
  • Rozwijanie sprawności manualnej, spostrzegawczości i umiejętności kodowania – będziemy kolorować zgodnie z podanym wzorem, utrwalimy znajomość nazw kolorów
  • Trening uważności – wykonamy ćwiczenia wspierające poznawanie samych siebie, rozwijające pamięć słuchową, refleks i wyobraźnię
  • Rozwijanie mowy i myślenia – poznamy literę L,l w oparciu o opowiadanie pt. „Tajemniczy gość” B. Grzędy i M. Krajewskiej. Wyodrębnimy głoski w nagłosie i wygłosie, będziemy kreślić litery i szlaczki po śladach
  • Zapoznanie z wartościami odżywczymi warzyw i owoców – porozmawiamy na temat zdrowego odżywiania oraz witamin i ich roli w życiu człowieka, przeprowadzimy wywiad z panią Anetką – szefową kuchni i panią Karoliną – dietetykiem.
  • Trening uważności – wykonamy ćwiczenia rozwijające pamięć słuchową, refleks i wyobraźnię
  • Rozwijanie myślenia matematycznego – poznamy liczbę 2 w aspektach kardynalnym, porządkowym i miarowym
  • Rozwijanie zdolności manualnych oraz pobudzanie wyobraźni – wykonamy pracę plastyczną na temat: „Kolorowe parasole na deszczowe dni”
  1. Wśród zwierząt
  • Rozwijanie empatii – porozmawiamy o uwzględnianiu potrzeb wszystkich zwierząt, nauczymy się piosenki: „Zwierzęta są wśród nas”
  • Trening uważności – wykonamy ćwiczenie rozwijające funkcje percepcji wzrokowej, będziemy wodzić wzrokiem za przedmiotem
  • Rozwijanie funkcji poznawczych oraz odpowiedzialności za zwierzęta – porozmawiamy o szanowaniu życia pod każdą postacią, odpowiemy na pytanie jakimi zwierzętami potrafię się opiekować, poznamy literę A,a, będziemy kreślić ją po śladzie
  • Wdrażanie do odejmowania działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego: metodą burzy mózgów zredagujemy odpowiedzi na pytanie: co człowiek może zrobić dla zwierząt?
  •  

„Jak smakuje jesień”                                                   

Jesień bywa kolorowa,

smakowita, bardzo zdrowa!

Tu owoce, tam warzywa,

jesień bardzo pyszna bywa.

Tu smak gruszki,

tam buraczka.

Smak pietruszki

i kabaczka.

Mnóstwo smaków jesień ma,

które każde dziecko zna.

Wymień, proszę, smak jesieni,

który wszyscy chętnie zjemy.

 

„Zwierzęta są wśród nas”

    Ref.: Spójrz! Zwierzęta są wśród nas,

    różnych maści, różnych ras.

    Spójrz! Zwierzęta są wśród nas,

    by je poznać nadszedł czas.

  1. Gdy do parku się wybierzesz,

na spacerze spotkasz jeże.

Pod drzewami wiewióreczki,

które lubią jeść orzeszki.

Ref.: Spójrz! Zwierzęta są wśród nas…

  1. Na polanie, w gęstym lesie,

Tam gdzie ptaków śpiew się niesie,

Ujrzysz sarny i zające

Oraz stadko żab na łące

Ref.: Spójrz! Zwierzęta są wśród nas…