Grupa I
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne
WRZESIEŃ
I. W PRZEDSZKOLU - JA I MOJA GRUPA
- stwarzanie przyjaznej atmosfery w grupie , wspomaganie dzieci przy pierwszych kontaktach, zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu;
- poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych oraz omówienie zasad
- wdrażanie zasad współpracy i wzajemnej pomocy podczas codziennych czynności w przedszkolu;
- poznawanie rytuałów przedszkolnych, takich jak poranne powitanie, wspólne posiłki oraz zabawy integracyjne;
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych poprzez rozmowy o emocjach i uczenie się wyrażania własnych potrzeb;
- zapoznawanie dzieci z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w sali, ogrodzie i podczas spacerów;
- kształtowanie nawyków samodzielności, porządku oraz odpowiedzialności za własne rzeczy i przestrzeń wspólną.
II. WAKACYJNE WSPOMNIENIA
- dzielenie się swoimi przeżyciami – opowiadanie o rodzinnych wyjazdach, zabawach nad wodą, górskich wędrówkach i czasie spędzonym wśród bliskich;
- budowanie poczucia wspólnoty oraz wzajemnego poznania się w grupie;
- wspólne zabawy ruchowe i tematyczne ułatwiające adaptację i wzmacniające relacje między dziećmi.
III. JESTEŚMY BEZPIECZNI
- zapoznanie z pracą policjanta jako osoby, która dba o nasze bezpieczeństwo;
- poznanie miejsc wyznaczonych do przechodzenia przez jezdnię;
- rozpoznawanie i naśladowanie odgłosu pojazdów, ćwiczenia ortofoniczne, rozwijanie poczucia słuchu, wdrażanie do czynnego udziału w zabawach;
- nauka podstawowych zasad zachowania się w ruchu drogowym oraz podczas spotkania z nieznajomymi;
IV. NADESZŁA JESIEŃ
- obserwowanie środowiska przyrodniczego, dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie związanych z nadejściem jesieni, takich jak spadające liście, pojawianie się kasztanów, żołędzi czy pierwsze chłodne poranki;
– poznawanie jesiennych darów sadu i ogrodu, rozpoznawanie warzyw i owoców oraz ich roli w codziennym żywieniu;
– wykonywanie prac plastycznych inspirowanych jesienną paletą barw, wykorzystanie naturalnych materiałów do tworzenia dekoracji;
– rozmowy o zwierzętach przygotowujących się do zimy, obserwacja ptaków odlatujących do ciepłych krajów;
– wspólne spacery po okolicy w poszukiwaniu oznak jesieni i tworzenie kącika przyrodniczego z przyniesionych skarbów natury.
WIERSZYK – zabawa paluszkowa
Tu paluszek, tam paluszek,
Kolorowy mam fartuszek.
Tu jest rączka, a tu druga.
A tu oczko do mnie mruga.
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
Tu wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka i tu nóżka.
Chodź zatańczysz jak kaczuszka.
PIOSENKA „ Malowała jesień”
- Malowała jesień w parku wszystkie liście,
na brązowo, na czerwono, żółto i złociście,
Lala, lala, la, lala, lala, la.
Na brązowo, na czerwono, żółto i złociście.
- Przyleciała sroczka i usiadła z boku,
przyglądała się jak jesień barwi wszystko wokół.
Lala, lala, la, lala, lala, la.
Przyglądała się jak jesień barwi wszystko wokół.
- Wietrzyk to zobaczył i pędzi po lesie,
Kolorowe liście zbiera i ze sobą niesie.
Lala, lala, la, lala, lala la.
Kolorowe liście zbiera i ze sobą niesie.