Projekty 2023/2024
Nasze Przedszkole bierze udział w w różnych programach i projektach edukacyjnych skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym.
W bieżącym roku szkolnym realizujemy nastęujące pomysły:
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Gramy Zmysłami” (koord. A. Maciejaszek, gr. I)
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.
Cele szczegółowe:
- Poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;
- Wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
- Rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
- Stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
- Tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała;
Ogólnopolski Program "Uczymy Dzieci Programować" (koord. B. Kujawska, gr. III)
Do najważniejszych celów Programu należy:
-
Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów kodowania i robotyki do zajęć dydaktycznych.
-
Nauka przez zabawę i doświadczanie (odejście od transmisyjnego przekazywania wiedzy i pracy statycznej przy stolikach).
-
Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności.
-
Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny “Alfabet Logopedyczny” (koord. M. Dziadzio, gr. II, B. Kujawska, gr. III)
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Alfabet Logopedyczny” jest dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy oraz wdrażanie profilaktyki logopedycznej.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:
-
podniesienie sprawności aparatu artykulacyjnego,
-
usprawnianie aparatu oddechowego,
-
poszerzanie słownictwa czynnego i biernego,
-
ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu,
-
rozwijanie słuchu fonematycznego, poczucia rytmu,
-
podnoszenie sprawności w zakresie motoryki,
-
doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej, kształcenie wrażliwości słuchowej.
Program będzie realizowany poprzez wykonywanie zadań takich jak:
-
a – Ale plama. Rozdmuchiwanie kleksa z farby za pomocą słomki.
-
b – Biedronka. Przenoszenie kółek-kropek za pomocą powietrza wdychanego/wciąganego przez słomkę.
-
c – Celinka. Kolorowanka, której pola można zakolorować po wykonaniu odpowiednich ćwiczeń.
-
d – Długi wąż. Wykonanie pracy plastycznej – węża oraz ćwiczeń w syczeniu.
-
e – Eko-logopedia. Stworzenie buźki z ekologicznych materiałów i aż do literki Z :)
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Wyzwania Teodora” (koord. M. Dziadzio, gr. II)
Głównym celem niniejszego projektu jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, ale także uświadomienie dzieciom, że o własny rozwój można dbać w każdym wieku, a pomoc okazywana innym jest równie ważna, jak troska o siebie samego. Natomiast wszelkie podejmowane działania mogą być kreatywnym wyzwaniem.
Cele szczegółowe:
-
Dbanie o wszechstronny i indywidualny rozwój dzieci,
-
Zdobywanie różnych umiejętności,
-
Rozwijanie umiejętności współpracy,
-
Wyzwalanie pozytywnych emocji,
-
Rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia,
-
Rozwijanie samodzielności,
-
Kształtowanie empatii wobec innych osób,
-
Kształtowanie postawy proekologicznej,
-
Upowszechnianie zdrowego trybu życia,
-
Kształtowanie postawy prospołecznej.
"LOGOPEDIA W RUCHU" – program profilaktyczny (koord. D. Żak (logopeda), E. Kapusta (psycholog))
Profilaktyka logopedyczna jest ważnym elementem pracy nauczyciela oraz nauczyciela-logopedy w każdej placówce oświatowej. Jej podstawowym zadaniem jest uprzedzenie wystąpienia zaburzeń mowy, stymulowanie do jej prawidłowego rozwoju, a także wczesne wychwycenie możliwość zaburzeń u dzieci.
Program dedykowany jest dzieciom, których rozwój mowy może zostać zaburzony z uwagi na:
- Przetrwałe i/lub częste infekcje górnych dróg oddechowych,
- Zbyt intensywne korzystanie z wysokich technologii,
- Siedzący tryb życia/pracy/zabawy,
- Brak prawidłowych wzorców wymowy w otoczeniu,
- Parafunkcje,
- Zaburzenia miofunkcjonalne.
Głównym celem programu jest usprawnienie pracy narządów artykulacyjnych w połączeniu z usprawnianiem dużej motoryki dzieci. Ponadto:
- Reedukacja/nauka oddychania torem nosowym,
- Wywołanie i utrwalenie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka,
- Reedukacja/nauka prawidłowego sposobu połykania,
- Poprawa napięcia mięśniowego w ciele – budowanie stabilizacji centralnej,
- Rozwijanie percepcji słuchowej w tym słuchu fonemowego
Program „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” (koord. K. Gut-Krzyżanowska, G. Kwiecień, gr. IV)
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Szczegółowe cele programu:
- zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
- kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
- propagowanie zdrowego stylu życia,
- zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.
"BohaterON w Twojej Szkole" (koord. K. Gut-Krzyżanowska, gr. IV)
BohaterON w Twojej Szkole to część ogólnopolskiej kampanii o tematyce historycznej BohaterON – włącz historię! Kampania ma na celu upamiętnienie, uhonorowanie i bezpośrednią pomoc uczestnikom Powstania Warszawskiego, edukację społeczeństwa, a także promocję patriotycznych postaw i historii Polski XX wieku.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjno-Społeczny „Każdy inny – wszyscy równi” (koord. K. Gut-Krzyżanowska, gr. IV)
Cele projektu:
- uwrażliwienie na obecność i potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- rozwijanie empatii i tolerancji wobec osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- likwidowanie uprzedzeń na temat osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
- przygotowanie do współuczestniczenia z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życiu.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Angielski jest fun-tastyczny!” (koord.: K. Gut-Krzyżanowska, gr. IV)
Jedynymi z głównych celów projektu jest pokazanie dzieciom, jak ważna w dzisiejszych czasach jest znajomość języka angielskiego oraz rozbudzanie zainteresowania krajami anglojęzycznymi. Ponadto udział w projekcie zakłada m.in.:
- zwiększanie motywacji do nauki języka angielskiego,
- uatrakcyjnianie sposobu nauczania i uczenia się języka,
- rozwijanie umiejętności językowych ze szczególnym naciskiem na umiejętność rozumienia ze słuchu,
- rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli,
- poszerzenie zasobu słownictwa.
Innowacja pedagogiczna „Jestem Europejczykiem” (gr. IV, autorka innowacji: K. Gut-Krzyżanowska
Innowacja zakłada poszerzanie treści podstawy programowej podczas zajęć w przedszkolu. W trakcie comiesięcznych spotkań, dzieciom będą przybliżane treści o Unii Europejskiej oraz wybranych krajach naszego kontynentu.
Głównym celem innowacji jest rozwijanie postawy proeuropejskiej od najmłodszych lat. Ponadto zakłada ona:
- kształtowanie poczucia przynależności do Unii Europejskiej jako pełnoprawnego obywatela,
- rozwijanie zainteresowania turystyką,
- kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym,
- rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości,
- rozwijanie postawy tolerancji wobec innych kultur,
- integrację grupy.
Spotkania z mieszkańcami Domu Pomocy Społecznej os. Szkolne (koord. K. Gut-Krzyżanowska, G. Kwiecień, gr. IV)
Spotkania dzieci z grupy IV z mieskazńcami DPS są wyjątkową formą współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Celem spotkań jest przede wszystkim integracja międzypokoleniowa.
Obydwu pokoleniom dają one możliwość lepszego zrozumienia, okazywania szacunku i tolerancji, poczucia radości oraz kształtują otwartość na drugiego człowieka jak również poczucie bycia potrzebnym innym.