Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Samorządowe Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 109
Strona głowna  /  Grupa II
Grupa II

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

MIESIĄC: WRZESIEŃ 2021 R. – GRUPA II.

 

 

Tydzień I. W przedszkolu

    To pierwszy tydzień Państwa pociechy w przedszkolu po wakacjach. Powrót po tak długiej przerwie zawsze wzbudza w dziecku wiele emocji. Mogą być to emocje pozytywne lub negatywne. Dziecko może przeżywać ekscytację, radość, zadowolenie z powrotu do grupy przedszkolnej, swojego nauczyciela, rówieśników. Może też być pełne obawy, zniechęcenia, lęku, co może być związane ze zmianą dotychczasowego trybu życia – w czasie wakacji dziecko miało więcej czasu na zabawę, nie musiało wstawać codziennie rano, więcej chwil spędzało z rodzicami, dziadkami czy innymi bliskimi, nie musiało walczyć o Państwa uwagę i zainteresowanie.                                          Aby ułatwić dzieciom ponowną adaptację, w tym tygodniu będziemy bawić się w znane i nowe zabawy integracyjne oraz poświęcimy dużo czasu na zagadnienie przyjaźni. Będziemy rozmawiać na temat przyjaciół, wykonamy wspólny plakat pt. „Przyjaciel”. Przypomnimy sobie  kilka poznanych w tamtym roku zabaw kołowych, pląsów i zabaw muzyczno-ruchowych. Ułożymy też wspólny  „Kodeks grupy”, czyli zbiór zasad grupowych, aby dzieci mogły poczuć się bezpiecznie w sali przedszkolnej i we wzajemnych kontaktach. Posłuchamy dwóch wierszy: „Znaczki” I. Suchorzewskiej i „Naprawimy misia” Cz. Janczarskiego, które wprowadzą nas w matematyczny świat klasyfikacji. Będziemy brać udział w licznych zabawach ruchowych.  

                                                                             

 

Tydzień II. Nasze przedszkole

    W tym tygodniu kontynuujemy temat związany z przyjaźnią. Poznamy opowiadanie pt: „O małym jeżu, który nie opuścił przyjaciela w potrzebie” i dowiemy się, że prawdziwy przyjaciel jest wart więcej niż worek złotych monet. Będziemy zajmować się również tematem związanym z przedszkolem, a dokładniej z jego pracownikami i pomieszczeniami. Utrwalimy nazwy zawodów wykonywanych przez personel przedszkola. Posłuchamy i omówimy wiersz pt. "Bo w przedszkolu...". Utrwalimy również nazwy pomieszczeń, jakie znajdują się w przedszkolu oraz nazwy czynności, jakie się w danym pomieszczeniu wykonuje. 

    Na zajęciach muzycznych będziemy bawić się do piosenki pt. „Skaczemy”.  Na piątkowych zajęciach porozmawiamy o urodzinach na podstawie wiersza pt. „Urodziny Kaczki Lusi”, do którego będziemy odgrywać proste scenki. Będzie to bardzo emocjonujący dzień dla każdego 4-latka, bo urodziny zawsze wywołują wiele radości. Nauczymy się angielskiej piosenki „Happy Birthday” oraz wykonamy prace plastyczne „urodzinowe muffinki”, które następnie posłużą do stworzenia w sali przedszkolnej „tablicy urodzinowej”.

 

 

Tydzień III. Jestem bezpieczny

    Staramy się w czasie dziennego pobytu Państwa dziecka w przedszkolu spędzać jak najwięcej czasu w ogrodzie przedszkolnym, organizując w nim różne zabawy ruchowe i tematyczne, np.: „Wyścigi samochodów”, zabawy w „berka” itp.  Wszystko po to, by zaspokoić ogromną w tym wieku potrzebę ruchu dzieci, pozwolić im nabrać odporności przed nieuchronną zimą oraz uatrakcyjnić realizowane zagadnienia.

    W nadchodzącym tygodniu oprócz częstych pobytów na świeżym powietrzu (o ile pogoda pozwoli ????)będziemy zajmować się tematyką związaną z bezpieczeństwem na drodze. Podczas zabawy dydaktycznej ,,W wycieczce na skrzyżowanie” dowiemy się w jaki sposób należy bezpiecznie poruszać się po chodniku i przechodzić przez jezdnię. Poznamy przeznaczenie „pasów – zebry”, wybranych znaków drogowych oraz świateł sygnalizacyjnych. Zapoznamy się również z wyglądem pojazdów specjalnych (karetka, radiowóz, wóz strażacki). Podczas wielu zabaw ruchowych i dydaktycznych utrwalimy poznane wiadomości („Jak być bezpiecznym na drodze?”, „Przechodzimy przez ulicę”, „Ważne zawody”). 

    Poznamy piosenkę „Jadąc samochodem” - będziemy się przy niej bawić z innymi dziećmi,  ucząc się rozróżniać trzy tempa melodii: wolno, szybciej, najszybciej. Porozmawiamy również na temat roli sygnalizatora świetlnego na podstawie wiersza „Sygnalizator”, a podczas zajęć badawczych poznamy eksperyment z barwieniem wody i sprawdzimy, jak szybko bibuła może zmienić kolor wody.

    Podczas poniedziałkowych zajęć poznamy „odwagę” – nową  wartość, o której rozmawiać będziemy po wysłuchaniu wiersza „Stefek Burczymucha” M. Konopnickiej. Zastanowimy się, czy łatwo jest być dzielnym i odważnym oraz jak pokonywać nasze lęki i dlaczego mówi się, że „strach ma wielkie oczy”. 

Wykonamy dwie prace plastyczne: „Kolorowe samochody” oraz „Sygnalizator świetlny”.

     Wrzesień jest miesiącem poświęconym integracji grupy przedszkolnej, dlatego też dużo czasu poświęcimy na zabawy, które sprzyjają budowaniu pozytywnych więzi w grupie oraz pozwalają przełamywać dziecięce lęki i niepewność związaną z rozstaniem z rodzicami, np.: „Uciekaj myszko”, „Go – Stop”, „Kółko graniaste” i wiele innych.

 

 

Tydzień IV. Pomocna dłoń

    Tematem omawianym w nadchodzącym tygodniu będzie szeroko pojęte bezpieczeństwo i zadania ludzi wykonujących ważne społecznie zawody (lekarz, policjant, strażak). Wszyscy jednak wiemy, że aby pracować w tych zawodach trzeba przejawiać pewne cechy. Jedną z nich jest odwaga. Dlatego w poniedziałek wysłuchamy opowiadania autorstwa M. Szeląg „O nieśmiałym strusiątku, które nie schowało głowy w piasek”, dzięki któremu przypomnimy sobie czym jest  „odwaga” i  wspólnie zastanowimy się, co oznacza zwrot „Chować głowę w pasek”. Na zakończenie zajęć wykonamy „order odwagi” z papierowych talerzyków.

Poznamy nowe zabawy z rymowankami wg M. Barańskiej –  „Strażak” i „Stach”.

W ramach prowadzonych codziennie zajęć dydaktycznych będziemy rozwiązywać  zagadki o „ważnych zawodach”: strażak, lekarz, policjant oraz poznamy tajniki pracy w nich m.in. na podstawie wiersza „Pożar” W. Broniewskiego. 

Ważną częścią zajęć związanych z bezpieczeństwem będzie zapoznanie  z rolą numeru alarmowego „112” – podczas zabaw będziemy ćwiczyć, jak się go używa w sytuacji zagrożenia życia (na przykład w zabawie „Dzwonimy na 112”). 

Podczas zajęć muzyczno-ruchowych będziemy bawić się przy piosence „Jadąc samochodem” oraz rozpoznawać dźwięki wydawane przez różne pojazdy uczestniczące w ruchu drogowym np.: tramwaj, dzwonek roweru, samochodowy klakson…

Całotygodniową pracę podsumujemy zorganizowanym w grupie quizem: „Co wiem o ruchu drogowym?” oraz samodzielnie zrobionym ,,Wozem strażackim”.

    Drodzy Rodzice, pobawcie się z Waszymi pociechami w domu i sami sprawdźcie jakich macie dzielnych: STRAŻAKÓW, LEKARZY i POLICJANTÓW. My już to wiemy…

A w następnym tygodniu zaprosimy do przedszkola jesień...

                             

PIOSENKA "POWITAJMY SIĘ, RĘCE PODAJMY"

DZIEŃ W PRZEDSZKOLU ZACZĄĆ CZAS,
MNÓSTWO PRZYGÓD WZYWA NAS!
DZIŚ SIĘ WSZYSCY PRZYWITAJMY,
SWOJE RĘCE WNET PODAJMY.
POPATRZ MISIU I LALECZKO,
JUŻ SIĘ KRĘCI TO KÓŁECZKO.

POPATRZ MISIU I LALECZKO,
JUŻ SIĘ KRĘCI TO KÓŁECZKO!

DZIŚ SIĘ WSZYSCY PRZYWITAJMY,
SWOJE RĘCE WNET PODAJMY.
POPATRZ PIŁKO I MASKOTKO,
JAK TAŃCUJĄ DZIECI SŁODKO.

POPATRZ PIŁKO I MASKOTKO,
JAK TAŃCUJĄ DZIECI SŁODKO.

 

WIERSZ "BO W PRZEDSZKOLU"

 

DZISIAJ RANO WSTAŁEM, SZYBKO SIĘ UBRAŁEM…

DO PRZEDSZKOLA Z MAMĄ W DROGĘ SIĘ UDAŁEM!

BO W PRZEDSZKOLU MAM KOLEGÓW, PANI CZULE WITA MNIE.

KLOCKI, MISIE JUŻ CZEKAJĄ, ABY SPĘDZIĆ ZE MNĄ DZIEŃ.

BO W PRZEDSZKOLU, MÓJ KOLEGO, SZYBKO MIJA CZAS!

NIE MA NUDY! NIE MA SMUTKÓW! RADOŚĆ GOŚCI W NAS!!


Ostatnia aktualizacja: 2021-08-30