grupa I - w domu
PONIEDZIAŁEK 12.04.2021 r.
1) Wiersz R. Pisarskiego pt: „Kot”.
Kotek myje łapki obie
i futerko czyści sobie.
Bez ręcznika się obywa,
mydła także nie używa!
Kot wygląda zawsze schludnie,
rano, wieczór i w południe.
Kotek, kotek wlazł na płotek,
myje się starannie.
Ja w łazience kran odkręcę,
będę myć się w wannie.
Rozmawiamy z dzieckiem na temat wiersza:
- Jakie zwierzątko myje się, nie używając wody?
- Co jest potrzebne dzieciom do mycia?
2) Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – „Czego brakuje?”.
Rozkładamy na stole przybory toaletowe. Dziecko zamyka oczy. Rodzic chowa jedną rzecz. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, którego przyboru brakuje.
3) Zabawa ruchowo - naśladowcza „Myjemy się”.
Rodzic razem z dzieckiem udają, że myją buzię: najpierw lekko pocierają twarze całymi dłońmi, następnie masują sobie małżowiny uszne, potem lekko przecierają oczy. Następnie prowadzący zabawę prosi aby dziecko naśladowało mycie wymienionych przez rodzica części ciała (ręce, nogi, brzuch itp.).
4) „Chory miś, zdrowy miś” – zabawa ruchowo- naśladowcza. Dziecko to niedźwiadek, który chodzi po pokoju- lesie. Na hasło: „Chory miś” – pokazuje, co mu dolega i podchodzi do prowadzącego zabawę – mamy niedźwiedzicy, która dotknięciem leczy „niedźwiadka”.
Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja).
Rozwijanie koncentracji uwagi oraz pamięci.
Echo
Zabawa polega na powtarzaniu za rodzicem tych samych czynności, np.:
- rodzic dwa razy klaszcze w dłonie;
- trzy razy uderza w uda na zmianę raz prawą, raz lewą ręką
- raz klaszcze, raz uderza dłońmi o uda itd.
Poszerzanie wiedzy ogólnej o świecie.
Zwierzęta i ich dzieci
Załącznik1 W tym zadaniu dziecko łączy w pary zwierzęta - dzieci i ich rodziców. Naśladuje odgłosy, jakie wydają zwierzęta i podaje ich nazwy.
Rozwijanie motoryki małej.
Przewlekanki
Do tego ćwiczena potrzebne będą; kawałek kartonu i sznurki (sznurówki). Z kartonu wycinamy dowolny kształt np. serca, robimy w nim dziurki - dla uatrakcyjnienia naszej pomocy możemy ozdobić ją w dowolny sposób np. pomalować w kolorowe wzorki, ponaklejać naklejki itp.. Zadaniem dziecka jest przewlekanie sznurków przez otwory.
Jeśli nie mamy pod ręką kartonu, możemy użyć zwykłego durszlaka kuchennego.
WTOREK 13.04.2021 r.
1) Rozwiązywanie zagadek „W łazience”.
Rodzic czyta zagadkę, dziecko odpowiada.
Kolorowe, pachnące,
obficie się pieni.
Wnet brudne rączki
w czyste zamieni. (mydło)
Czasem jest biała,
siedzi w tubie,
zęby nią czyścić lubię?. (pasta do zębów)
Służy do mycia,
służy do picia,
bez niej na Ziemi
nie byłoby życia. (woda)
Wiszę w łazience,
wycierasz mną ręce. (ręcznik)
2) Kształcenie sprawności manualnej - wykonanie kolorowego ręcznika.
Pokazujemy dziecku ręczniki jakie mamy w domu, zwracamy uwagę na ich wielkość i różnorodność wzorów. Dajemy dziecku jednobarwny kawałek materiału (kartkę papieru). Na stole kładziemy drewniane klocki (ziemniaki przekrojone na pół np. z wyciętymi figurami geometrycznymi), farby, pędzel. Zamalowując jedną z powierzchni klocka (ziemniaka), dziecko odbija na materiale pieczątki, tworząc kolorowy wzór na ręczniku (materiale, kartce).
3) Ćwiczenia logorytmiczne.
Dziecko powtarza za rodzicem słowa i wykonuje odpowiednie ruchy.
Hop, hop, hop (podskoki w miejscu),
Przed siebie krok,
Dwa kroki do tyłu
I podskok w bok.
Patrzymy przed siebie,
Za siebie,
A potem na boki,
I robimy dwa kroki.
Zabawę powtarzany dwukrotnie, zachęcamy dziecko do powtarzania tekstu.
4) „Lekarz i pacjent” – zabawa relaksacyjna w parach.
Dziecko i rodzic dobierają się parami. Jedno jest pacjentem, drugie lekarzem. „Pacjent” leży na podłodze. Prowadzący zabawę odtwarza nagranie muzyki relaksacyjnej i spokojnym głosem wymienia nazwy części ciała. „Lekarz” delikatnie masuje „pacjentowi” tę część ciała. W trakcie zabawy dziecko i rodzic zamieniają się rolami.
Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja).
Rozwijanie koncentracji uwagi i grafomotoryki
Łączenie kropek
Na kartce A4 rodzic rysuje kropki w sposób przedstawiony na zdjęciu poniżej. Zadaniem dziecka jest połczyć kropki.
Ćwiczenie o większym stopniu trudności.
Zadaniem dziecka jest odwzorować wzór po lewej stronie, rysując linie łączące odpowiednie kropki w polu po stronie przeciwnej.
Szeregowanie zdarzeń w czasie, rozwijanie myślenie pzyczynowo - skutkowego.
Historyjka obrazkowa
Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazków we właściwej kolejności. Załącznik1
ŚRODA 14.04.2021 r.
1) Zabawa polisensoryczna i matematyczna „Czarodziejski worek”.
Dziecko rozpoznaje po dotyku przedmioty służące do higieny ciała i nazywa je.
Do worka wkładamy mydło, szampon, szczoteczkę do zębów, grzebień, gąbkę do kąpieli itp. Kiedy już dziecko wyciągnie i odgadnie wszystkie przedmioty przelicza je.
2) Ćwiczenia logopedyczne „Mycie zębów”.
Rodzic mówi dziecku, że przyszła pora na szczotkowanie zębów. Szczotkę udaje język: najpierw dokładnie szoruje po wszystkich górnych zębach od zewnątrz, potem od wewnątrz, następnie analogicznie po dolnych. Potem dziecko udaje, że płucze zęby (nabiera w policzki powietrze i przepych je od jednego do drugiego policzka).
3) Zabawy z bańkami mydlanymi.
Rodzic puszcza bańki mydlane, dziecko przygląda się im i wspólnie rozmawiają na temat ich właściwości: są lekkie, przejrzyste, pękają, błyszczą się, powoli opadają w dół... Następnie prowadzący zabawę puszcza bańki mydlane wysoko do góry, dziecko próbuje schwytać bańki całym ciałem (na ręce, na głowę, na palec itp.).
4) ”Katar” – słuchanie piosenki, zabawa logorytmiczno-oddechowa.
sł. Barbara Tolko, muz. Elżbieta Jancewicz
1. Pada deszcz, wieje wiatr, słońce za chmurkami,
idzie katar, marszczy nosek, straszy chorobami.
Czary-mary, a-psik! Żeby katar znikł!
Czary-mary, a-psik! Żeby katar znikł!
2. Dużo jedz, zdrowo jedz! Smaczne witaminy,
dadzą siłę i odporność dla całej rodziny.
Czary-mary, a-psik! Żeby katar znikł!
Czary-mary, a-psik! Żeby katar znikł!
3. Ruszaj się cały czas, biegaj i podskakuj,
a katarek cię nie złapie i już jest po strachu.
Czary-mary, a-psik! Żeby katar znikł!
Czary-mary, a-psik! Żeby katar znikł!
Wysłuchanie i omówienie treści piosenki.
Dziecko recytuje rymowankę w równym tempie. Następnie wdycha nosem powietrze, zatyka
palcami nos i stara się powiedzieć cały wierszyk bez dobierania oddechu z zatkanym nosem:
A ten katar wciąż figluje:
Na czerwono nos maluje.
Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja).
Rozwijanie umiejętności manipulacyjnych i koordynacji wzrokowo – ruchowej
Ukryty obrazek
Potrzebne pomoce; kolorowa kartka A4 np. zielona, dowolna kolorowanka A4, klej, kredki. Zieloną kartkę nacinamy w paski (posłuży nam za trawę). Dolną część pociętej kartki przyklejamy na rysunek do malowania. Ważne, aby cały obrazek był zakryty! Wtedy dziecko z pewnością zainteresuje się tym, co ukrywa się pod zieloną trawą! Kiedy dziecko przycina paski, ukazuje się kolorowanka.
Fryzjer
Przygotowujemy szablon – na kartce rysujemy twarz i nacinamy od góry paski (włosy). Dziecko przycina paski nożyczkami, a następnie koloruje szablon.
Rozwijanie percepcji słuchowej
Odgłosy
Dziecko stara się zgadnąć usłyszany dźwięk. Pomocą dla dzieci z opóźnionym rozwojem mowy są obrazki prezentowane podczas zabawy.
https://www.youtube.com/watch?v=jgFNvlZGAEc
CZWARTEK 15.04.2021 r.
1) Wiersz pt. „Nasze zdrowie” B. Lewandowskiej.
Doktor rybka niech nam powie
Jak należy dbać o zdrowie!
Kto chce prosty być jak trzcina,
Gimnastyką dzień zaczyna!
Całe ciało myję co dzień
Pod prysznicem, w czystej wodzie.
Wie, że zęby białe czyste
Lubią szczotkę i dentystę!
Pije mleko, wie, że zdrowo
Chrupać marchew na surowo.
Kiedy kicha czysta chustka
Dobrze mu zasłania usta.
Chcesz, to zobacz, jak jeść jabłka
Na obrazku bez zarazków.
Rób tak samo, bo chcesz chyba
Tak zdrowy być jak ryba.
Rozmawiamy z dzieckiem na temat zdrowego stylu życia, dbania o zdrowe odżywianie się:
- Co musimy robić, żeby być zdrowym?
- Jakie przybory higieniczne pomagają zachować czystość?
- Co należy jeść aby być zdrowym?
2) Zabawa „O czym mówię?”
Rozkładamy przed dzieckiem przybory toaletowe: mydło, szczoteczkę do zębów, pastę do zębów, ręcznik, papier toaletowy, chusteczki higieniczne, gąbkę. Prowadzący zabawę opisuje kolejno przedmioty, a dziecko zgaduje, o czym mówi np.:
„Jest miękki, kolorowy, potrzebny po myciu rąk i kąpieli” (ręcznik).
„Jest kolorowa i pachnąca, trzeba ją wyciskać z tubki” (pasta do zębów).
„Są białe, cieniutkie i miękkie w pudełku lub torebce” (chusteczki higieniczne).
Następnie dziecko po kolei wybiera sobie jeden przedmiot, nazywa go, mówi do czego służy i naśladuje jego stosowanie.
3) Sałatka owocowa - ćwiczenia motoryki małej, percepcji zmysłowej - testowanie smaków słodki (jabłko, gruszka, banan), kwaśny (kiwi, cytryna), gorzki (grejpfrut).
Robimy z dzieckiem sałatkę owocową. Rodzic myje owoce, obiera ze skórki. Dziecku dajemy plastikowy nożyk do krojenia i prosimy by pokroiło owoce na małe kawałeczki. Na osobnych talerzykach podajemy jabłko, grejpfruta, kiwi. Dziecko próbuję i określa smaki. Następnie mieszamy pokrojone owoce w misce, możemy dodać łyżeczkę jogurtu. Życzę smacznego.
4) „Zdrowe jedzenie” – zabawa orientacyjno – przestrzenna z piłeczkami (kredkami).
Dziecko wraz z rodzicem przypisują różnym kolorom piłeczek nazwy zdrowych warzyw i owoców np. piłki żółte to cytryny, czerwone – pomidory, pomarańczowe – marchewki, zielone – kapusty. Dziecko losuje piłkę i mówi głośno, jaki owoc lub warzywo wylosowało.
Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja).
Rozwijanie percepcji wzrokowej, poznawanie figur geometrycznych.
Pajacyk
Do zabawy potrzebne będą figury geometryczne różnego koloru i różnej wielkości wycięte z papieru (1 duże koło, 3 małe koła, duży kwadrat, trójkąt, 2 prostokąty, 2 małe kwadraty).
Czytamy powoli wiersz i układamy pajacyka, następnie jeszcze raz czytamy po fragmencie tekst i dziecko samo próbuje ułożyć pajacyka.
PAJACYK
Hop – rączki w górę,
Hop – rączki w dół.
Co to za dziwny skaczący stwór?
Jest koło, kwadrat,
Prostokąt jest śliczny.
To będzie nasz pajac geometryczny.
Głowa okrągła jest jak piłeczka,
A na tej głowie trójkątna czapeczka.
Kwadrat to brzuszek,
Oczy i nosek są krąglutkie jak groszek.
Nogi pajaca – prostokąciki,
Na nich z kwadratów małe buciki.
Figur przeróżnych ułóż kilka
I już jest pajacyk, co skacze jak piłka.
Wzbogacanie wiedzy ogólnej oraz zasobu słownictwa
Zwierzęta
Prosimy dziecko, aby połączyło zwierzęta:
- z ich domem Załącznik1
- z pożywieniem Załącznik2
PIĄTEK 16.04.2021 r.
1) Doskonalenie świadomości własnego ciała - ćwiczenia ruchowe.
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, podnosi palcami prawej stopy gąbkę i podaje ją do lewej ręki i odwrotnie palcami lewej stopy podaje do prawej ręki.
Dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym, naprzeciwko rodzica. Podrzuca gąbkę lub piłkę do góry w kierunku prowadzącego zabawę (dziecko trzyma gąbkę lub piłkę obunóż stopami, kolana są lekko ugięte i rozwarte. Rodzic może łapać tak samo lub za pomocą rąk.
Dziecko trzyma gąbkę lub małą piłkę między kolanami i skacze na palcach, starając się aby gąbka (piłka) nie wypadła na podłogę.
2) Słuchanie wiersza I. Salach pt. „Zdrowie”.
Wszystkie dzieci chcą być zdrowe
wiosną, latem czy jesienią
i dlatego o tej porze
witaminy sobie cenią.
Tomek zjada liść sałaty,
jabłko chrupie mała Ania,
a rzodkiewki i ogórki
na surówkę potnie Hania.
Grześ surówkę palcem trąca,
wcale miska go nie nęci.
Zjadaj, Grzesiu, będziesz zdrowy,
trzeba tylko trochę chęci.
Zjesz surówkę, to urośniesz,
ale Grzesio robi miny
i nie wierzy, że w tej misce
siedzą same witaminy.
Uświadamiamy dziecku, że powinniśmy dbać o zdrowe zasady żywienia i prowadzić zdrowy tryb życia (aktywność fizyczną).
- „Co trzeba robić, żeby dbać o zdrowie?”
- „Co powinniśmy jeść najczęściej?”
- „Jakich produktów spożywczych należy unikać?”
3) „Pasta, kubek, ciepła woda - łazienkowa przygoda” - klasyfikowanie przedmiotów związanych z higieną ze względu na przeznaczenie.
Rodzic wykonuje i prezentuje dziecku 4 rysunki: usta z wyraźnie zaznaczonymi zębami, nos, głowę z wyraźnie zaznaczonymi włosami, dłonie. Dziecko nazywa części ciała na każdym obrazku. Prowadzący zabawę rozkłada przed dzieckiem przybory higieniczno - toaletowe: szczoteczkę do zębów, pastę do zębów, kubek, grzebień, szampon, suszarkę do włosów, mydło, mały ręcznik, nożyczki do paznokci, chusteczki higieniczne. Zadaniem dziecka jest ułożyć wszystkie akcesoria wokoło odpowiednich obrazków: usta - szczoteczka, pasta, kubek
głowa - grzebień, szampon, suszarka do włosów
nos - chusteczki higieniczne
dłonie - mydło, ręcznik, nożyczki do paznokci.
4) „Co to jest zdrowie? Co to jest choroba?” –burza mózgów. Rodzic z dzieckiem ustalają, co znaczą słowa: „choroba” i „zdrowie”.
Przykładowe pytania:
- Po czym poznajemy, że jesteśmy chorzy?
- Co należy zrobić, gdy zachorujemy?
- Dlaczego chorujemy? Co trzeba robić, żeby nie chorować.
Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja).
Doskonalenie motoryki małej, poszerzanie słownictwa
Rysowane wierszyki
Rodzic i dziecko słuchają wspólnie wierszyka i rysują kolejne elementy pojawiające się w tekście. Jeśli dziecku zadanie to sprawia trudność można prowadzić jego rączkę trzymając za kredkę.
https://www.youtube.com/watch?v=bTypDkh-nEc
https://www.youtube.com/watch?v=k4Oh9Lq2yIw
Kształtowanie percepcji wzrokowej
Zwierzęta i ich cienie
W tym ćwiczeniu dziecko łączy zwierzątko z właściwym cieniem. Załącznik1
Rozwijanie percepcji słuchowej
Co słyszę?
Rodzic przygotowuje kilka przedmotów; woreczek foliowy, kartkę papieru, łyżeczkę i szklankę, klucze itp. Następnie prezentuje, jaki dźwięk wydaje każda z tych rzeczy. Na koniec prosi dziecko, aby odwróciło się plecami, bierze np. klucze i potrząsa nimi, a dziecko wskazuje przedmiot, który wydał ten dźwięk.