grupa II - w domu
Poniedziałek, 12 kwiecień 2021 r.
Witajcie Przedszkolaki ???? Niestety jeszcze ten tydzień musimy pozostać w domach. To wszystko przez wirusa. Zaśpiewajcie z całą rodziną piosenkę o nim. Znacie ją, bo śpiewaliśmy w przedszkolu. Wystarczy wpisać na YouTube – Śpiewające Brzdące – Przegoń wirusa – Piosenki dla dzieci. W wolnej chwili obejrzyjcie bajkę wpisując na YouTube – Bajka o koronawirusie dla dzieci i inne.
W tym tygodniu porozmawiamy sobie o ochronie przyrody. Dowiemy się jak dbać o Ziemię, naszą planetę, jak nie zaśmiecać jej i segregować odpady.
*Ćwiczenia logopedyczne, dziecko wraz z rodzicem wykonują kolejne zadania :
- układamy wargę dolną na górnej, a potem górną na dolnej,
-z łączonymi wargami wykonujemy ruchy okrężne,
- dolną wargą zasłaniamy dolne zęby, a górną wargą – górne zęby,
- dmuchamy przez złączone wargi, lekko wysunięte do przodu,
- naśladujemy ssanie cukierka,
- nabieramy powietrza pod górną wargę, a następnie pod dolną,
- wymawiamy na przemian samogłoski :a – o, zmieniamy tempo, najpierw powoli, a następnie coraz szybciej.
*Zabawa orientacyjno – porządkowa: PTAKI W GNIAZDACH. Układamy na dywanie obręcze (możemy je zrobić z kawałków włóczki, bibuły lub innych materiałów jakie mamy w domu. Dziecko i rodzeństwo biegają po mieszkaniu, a rodzic wystukuje rytm drewnianą łyżką o deskę do krojenia. Przerwa w grze jest sygnałem, że ptaki muszą schować się do gniazd. W każdym gniazdku może być tylko jeden ptaszek.
*Zabawa ruchowa z elementem celowania – WRZUCAMY ŚMIECI DO KOSZA.
Dziecko dostaje od rodzica starą gazetę. Z każdej kartki formuje kulę zgniatając ją bardzo mocno najpierw prawą, a następnie lewą dłonią. Rodzic ustawia kosz w określonej odległości od dziecka (może to być też np. duży garnek, kosz na pranie, wiaderko). Ustalamy linię z której będziemy rzucali (można położyć skakankę). Dziecko kolejno wrzuca kulki z papieru do kosza. Po zakończeniu wspólnie przeliczamy ile kulek wpadło do kosza, a ile poza. Spróbujcie porównać których jest więcej – układajcie je równolegle. Zabawę można powtórzyć kilka razy, uzależnijcie to od zainteresowania i zaangażowania dziecka.
*Porozmawiajcie z dzieckiem o segregowaniu śmieci. Obejrzyjcie wspólnie z dzieckiem filmiki edukacyjne na YouTube wpisując – Bajka edukacyjna – proekologiczna, Rady na odpady – bajka edukacyjna, segreguj odpady, to opłaca się nam wszystkim????. Są to trzy filmiki, każdy trwa ok 8 minut. Nie musicie, a nawet nie powinniście oglądać ich wszystkich na raz. Jeden zobaczcie rano, drugi po obiedzie a trzeci przed snem. Po obejrzeniu zabawcie się w rozpoznawanie odpadów dotykiem oraz po dźwięku jaki wydają spadając na podłogę. Przygotujcie: plastykową butelkę, szklany słoik, zgniecioną kartkę papieru, puszkę po napoju. Zawiążcie oczy dziecka szalikiem. Podawajcie mu kolejno opakowania, poproście aby powiedziało z czego zrobiono tę rzecz. Następnie stuknijcie w kolejne opakowania łyżeczką deserową – dziecko rozpoznaje odgłos i mówi z czego jest ta rzecz. Proponuję, aby przed zabawą zrobić kilkakrotnie próbę bez zawiązanych oczu, aby dziecko zapamiętało, dotyk i odgłos.
Wspólnie posegregujcie domowe śmieci. Pamiętajcie o założeniu rękawiczek jednorazowych. Następnie wspólnie wynieście je, będzie to doskonała okazja do obserwacji na żywo, doświadczania wprost otaczającego świata.
*Zabawa logorytmiczna z wykorzystaniem rymowanki. Oto jej tekst:
O PRZYRODĘ DBAMY, ŚMIECI DO KOSZA WYRZUCAMY.
Dziecko uczy się rymowanki, następnie wspólnie z rodzicem powtarza rytmicznie zmieniając tempo i głośność recytacji. ????
*Zakładamy wiosenną hodowlę tulipana. Przygotujcie małą doniczkę, ziemię i cebulkę tulipana. Obejrzyjcie cebulkę kwiatka, porównajcie z cebulą do jedzenia. Nasypcie ziemi do doniczki, zasadźcie tulipana i podlejcie. Ustawcie doniczkę na parapecie. Pamiętajcie, aby codziennie ją podlewać. Załóżcie sobie dzienniczek hodowli. Połączcie zszywaczem kilka kartek. Na kolejnych rysujcie co dzieje się w waszej doniczce. Kiedy spotkamy się w przedszkolu wtedy chętnie zobaczymy Wasze dzienniczki. Może zechcecie przynieść Waszego Tulipana do naszego kącika przyrody. ????
Wtorek, 13 kwiecień 2021 r.
Witamy Rodziców i dzieci. Dzisiaj jest wtorek, drugi dzień zabaw ekologicznych. Możecie przypomnieć sobie nazwy dni tygodnia wymieniając je kolejno. Zobaczcie filmik na YuoTube – Dni Tygodnia I Uczę się z Lulek.tv
Nadal interesujemy się tematem ochrony przyrody. Dzisiaj potrenujemy przeliczanie w zakresie 5 oraz nauczymy się piosenki .
ekologicznej.
*Zabawa ruchowa : Ziemia, woda, powietrze.
Dziecko stoi naprzeciwko rodzica. Na hasło:
ZIEMIA – dotykają dłońmi podłogi
WODA – chwytają się dłońmi za kolana
POWIETZE – podnoszą ręce do góry, wskazując przestrzeń nad sobą.
Opowiadamy dziecku, że rośliny, tak jak ludzie i zwierzęta, oddychają. Pochłaniają przy tym szkodliwe gazy, a wydzielają tlen, który jest potrzebny do oddychania ludziom i zwierzętom. Jeżeli ziemia, woda i powietrze są zanieczyszczone, to szkodzą nie tylko ludziom, ale zwierzętom i roślinom, które wtedy chorują.
*Liczymy kwiatki – ćwiczenia matematyczne.
1. Liczenie w zakresie 5. Przygotujcie kartoniki z kwiatkami o 3, 4, 5 płatkach – może być ich po kilka (narysujcie je pisakiem na karteczkach. Włączcie ulubioną melodię, piosenkę. Dziecko porusza się w jej rytm, gdy muzyka milknie, Rodzic klaśnie 3, 4 lub 5 razy. Dziecko zbiera z dywanu kwiatuszki o określonej klaśnięciami liczbie płatków.
2. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 5.
Rodzic prosi, aby dziecko wzięło 1 kwiatek z trzema płatkami, 2 kwiatki z czterema i 2 z pięcioma płatkami. Prosi dziecko o policzenie ile ma wszystkich płatków.
Następnie prosimy dziecko o odłożenie kwiatków z 5 płatkami.
- Ile kwiatków odłożyliście?
- Ile zostało?
- Ile mieliście na początku?
Powtarzamy to samo, prosząc o odkładanie kwiatków z 3 i 4 płatkami.
*Zabawa orientacyjno – porządkowa: GDZIE MASZ KWIATEK?
Dziecko maszeruje po pokoju w rytm wygrywany przez rodzica na łyżkach, w ręku trzyma kartonik z wybranym kwiatkiem. Na przerwę w grze ustawia kwiatek względem siebie wg polecenia rodzica, np. nad sobą, przed sobą, za sobą, na głowie, z boku.
*Zabawy muzyczne. Nauczymy się piosenki ekologicznej, wpisujemy na YouTube :Zielony dom – piosenka. Najpierw słuchamy razem i oglądamy teledysk. Podczas kolejnego słuchania wykonujemy wesoły pląs, taniec. Przygotowujemy do niego wstążki lub cieniutką chustkę, apaszkę w żywych kolorach. Próbujemy śpiewać wybrane fragmenty, na początek proponujemy refren. Kiedy nauczycie się już całej piosenki zorganizujcie rodzinny konkurs śpiewania. Mikrofonem może być drewniana pałka z kuchennej szuflady albo dezodorant mamy.
*Zestaw ćwiczeń ruchowych.
1. Dziecko stoi naprzeciwko rodzica lub rodzeństwa. Podają sobie piłkę: rzucając, turlając, popychając stopą.
2. Dzieci stoją odwrócone do siebie plecami, podają sobie piłkę w bok, raz z prawej, raz z lewej strony (skrętoskłony)
3. Stoją w parach, zwrócone przodem do siebie, piłkę wkładają pomiędzy brzuchy. Poruszają się po pokoju tak, aby piłka nie upadła na podłogę.
4. Dziecko leży przodem na podłodze. W wyprostowanych rękach trzymają piłkę. Unoszą ją lekko do góry, łokcie nie dotykają podłoża, nogi przylegają do podłogi.
5. Dziecko podskakuje jak piłka, rodzic mówi : wysoko, nisko.
6. Dziecko toczy piłkę po podłodze : nogą, ręką, głową.
*Zabawa logorytmiczna z rymowanką.
CZYSTA WODA ZDROWIA DODA
O TYM KAŻDY WIE.
CZYSTA WODA ZDROWIA DODA
TOBIE, TOBIE I MNIE.
Uczymy się rymowanki, a następnie recytujemy ją zmieniając, rytm, równocześnie klaszcząc, zmieniając głośność. Rodzic informuje dziecko jak teraz mówimy, co zmieniamy. Można też recytować na zmianę z dzieckiem, po jednej linijce.
*Zagadki werbalne. Odgadnijcie zagadki i narysujcie ich rozwiązanie.
STOJĄ GŁODNE I CZEKAJĄ
NA ULICY I NA SKWERKU:
NA PATYCZKI OD LIZAKÓW
I PAPIERKI OD CUKIERKÓW
KIEDY SAMOCHODY
Z MIEJSCA NAGLE RUSZĄ
Z RURY WYDECHOWEJ
WYDOSTAĆ SIĘ MUSZĄ.
SŁUŻY DO PICIA
SŁUŻY DO MYCIA
BEZ NIEJ NA ZIEMI
NIE BYŁOBY ŻYCIA.
Środa, 14 kwiecień 2021r.
Dzień dobry,
Dziś porozmawiamy o tym, co to jest smog oraz jak możemy pomóc Ziemi.
W dzisiejszym scenariuszu zajęć, będzie kilka doświadczeń, opowiadanie i wiersz oraz bardzo ciekawą pracę techniczna…ale ciii.. na razie nie zdradzę Wam szczegółów.
JESTEŚCIE GOTOWE DZIECIACZKI?
3
2
1
START
ZACZYNAMY
1. Puste czy pełne – doświadczenie wykazujące istnienie powietrza. Proszę rodziców o przygotowanie dwóch plastikowych butelek – jedną pełną wody, drugą pustą. Następnie pytamy dzieci, co jest w butelkach. I teraz znając dzieciaczki podejrzewam, że odpowiedzi będą następujące: w jednej butelce jest woda, a druga butelka jest pusta.
Jednak dobrze wiemy, że tak nie jest. Dlatego bardzo proszę, drodzy rodzice o wyjaśnienie dzieciom, że druga butelka również jest pełna – aby to udowodnić dzieciom, demonstrujemy kolejne doświadczenie. Zanurzamy butelkę, w której jest samo powietrze w misce z wodą i naciskamy jej ścianki - będą wydobywać się bąbelki powietrza i teraz bardzo proszę o ponowne zdanie dzieciom pytania: co było w środku?
2. Komu potrzebne jest powietrze? – mapa myśli. Dzieci rysują na niewielkich kartkach, komu potrzebne jest powietrze.
3. Czy powietrze jest czyste? – doświadczenie, w którym będziemy obserwować drobinki kurzu w świetle latarki. DOŚWIADCZENIE NALEŻY WYKONAĆ WIECZOREM.
Gasimy w pomieszczeniu światło i zapalamy małą latarkę. Dzieci obserwują powietrze w snopie światła, próbując dostrzec drobinki zanieczyszczeń.
4. Smog – słuchanie opowiadania Agnieszki Frączek pod tym samym tytułem z książki Sprężynek na tropie tajemnic – ekologia.
Oto tekst opowiadania:
Bardzo długo wyjeżdżaliśmy z miasta. „Brum, brum!”, dudniło nam w uszach.„Ti–tit, ti–tit!”, atakowało nas mimo szczelnie zamkniętych okien.
– Rany, jaki korek! – narzekał tata.
– Szybciej! – prosił Antek.
– Wolniej – prosiła mama.
– Nudzi mi się – jęczała Zosia.
– Pi… – popiskiwał pies.
– Daleko to jeszcze? – pytałem ja, Sprężynek.
Ale nasze słowa i tak zagłuszało nieznośne „Brum, brum, ti–tit!”.
Wreszcie – powolutku, koło za kołem – udało nam się wyjechać za miasto.
I od razu zrobiło się weselej. Tata przestał narzekać na korki, mama przestała prosić, żeby tata zwolnił (dziwne, bo jechaliśmy teraz dużo szybciej niż w mieście), Antek przestał prosić, żeby tata przyspieszył, nawet Zosia przestała się nudzić.
Z pobocza machały do nas czerwone dęby, żółte brzozy i zielone choinki, pies pochrapywał cicho, a Zośka nuciła jakąś przedszkolną piosenkę.
Nawet słońce świeciło jakby trochę jaśniej.
– Od razu widać, że smog został za nami – cieszyła się mama.
– To tam był jakiś smok? – z wrażenia mało nie wypadłem z koszyka.
– Trzygłowy? – zawtórowała mi Zosia.
– Spokojnie, nie smok, tylko smog, głuptasy – roześmiał się Antek.
– A co to za różnica? – zapytała Zosia.
– Ten wasz smok jest zielony, ma trzy głowy, pazury, ogon i K na końcu…– Czyli na ogonie?
– Zośka! – zbył siostrę Antek. I tłumaczył dalej: – Wasz smok pożarł barana nafaszerowanego siarką. Zgadza się?
– Tak… – odpowiedziała niepewnie Zosia, która chyba podobnie jak ja nie rozumiała, czemu ten zielony potwór ma być „nasz”.
– Smog, o którym mówiła mama, też ma w środku trochę siarki. Ale na tym koniec podobieństw. Bo mamie wcale nie chodziło o smoka, ale o smog, prawda, mamo?
– Prawda.
– Czyli chmurę pełną dymów i spalin – wtrącił tata.
– A skąd się biorą takie smoki?
– Smogi! – poprawił Antek.
– Skąd? No z tej… Z tego… – plątał się.
– Pamiętacie te wszystkie samochody stojące w korku? – przyszedł mu z pomocą tata. – Potraficie sobie wyobrazić, ile one naprodukowały spalin.
– Mnóstwo.
– Właśnie: mnóstwo. A przecież powietrze jest zanieczyszczane nie tylko przez samochody, ale też przez fabryki, gospodarstwa domowe, przez… – przerwał nagle tata. – Zobaczcie, jaki paskudny dom! Rzeczywiście, z komina małego, żółtego domku wydobywały się kłęby dymu – gęstego, brązowo-czarnego i pachnącego chyba jeszcze gorzej niż smocza jama. Wdzierał się do samochodu, łaskotał nas w nosy i szczypał w oczy.
– A fe! – zawołała Zosia.
– Fe! – powtórzył za siostrą Antek i zakrył sobie nos szalikiem.
– Psik! – kichnął pies.
– Co oni palą w tym piecu? Śmieci? – zastanawiała się mama.
– Śmieci – potwierdził tata. – A paląc je, zatruwają powietrze, które i bez tego jest już bardzo zanieczyszczone – westchnął.
– A smog się cieszy – podsumował Antek.
Pytania do opowiadania: Co to jest smog? Dzieci tworzą swoje definicje. Czym różnią się smog i smok? Wykonujemy dwa rysunki na dużej kartce: ,,SMOG” I ,,SMOK” - dzieci porównują rysunki. Następnie wyjaśniamy dzieciom, że nie zawsze widać, iż powietrze jest zanieczyszczone – przypominamy wcześniejszy eksperyment z latarką.
5.Wiatraczek – praca techniczna. Załączam Państwu link z filmikiem do wykonania Wiatraczka.
https://www.centrumpomyslow.pl/ideas/details,1,10,328,wiatraczek-ogrodowy.html?fbclid=IwAR3sPSY0eSTD0xM2UEw_M2atauQiHanzca4zZ7M5CadzyMpLtYh5sajPAD0
W filmiku jest propozycja zalaminowania kartki papieru, ale spokojnie - nie musicie Państwo laminować papieru.
6. Zabawy oddechowe z wykorzystaniem wiatraczków - Dzieci kładą się na podłodze, podnoszą wiatraczki na wysokość głowy i dmuchają przez 15-20sekund. Następuje przerwa. Zabawę powtarzamy jeszcze dwa razy.
7. Wiersz pt. „Apel do smogowiczów” – rodzice odczytują wiersz:
To jest wierszyk o zjawisku,
co trującym zwie się smogiem.
Możesz spotkać go w swym mieście,
koło domu, tuż za rogiem.
SMOG pojawia się,
gdy palisz w piecu każdy rodzaj śmieci.
Spalinami od pojazdów
trujesz swoje, małe dzieci!
HEJ, CZŁOWIEKU!
BĄDŹ ROZSĄDNY!
Więcej chadzaj na spacery,
nie pal w piecu byle czego,
wsiadaj częściej na rowery.
Gdy wysłuchasz mnie, małego,
to zrozumiesz to i owo.
Matkę Ziemię i jej dzieci,
która woła, żyjcie zdrowo!
8. Oczyszczalnia ścieków – doświadczenie. Rozdajemy dzieciom przezroczyste kubki. Dodatkowo na stoliku znajdują się następujące materiały: piasek, kamienie, ścinki papieru, okruszki, liście, trawa, fusy herbaty i kawy, papierki po cukierkach, brokat, sól. Dzieci wlewają z dzbanka/kranu wodę do kubeczków – dzieci wybierają z jakich materiałów będą korzystać (liczą te materiały) i przygotowują tyle kubeczków z wodą, np. jeśli dzieci będą korzystać z 4,5 materiałów to przygotowujemy 4,5 przezroczystych kubeczków do których wlewamy wodę.
Do każdego kubeczka z wodą dodajemy tylko jeden materiał i mieszamy.
Pytania dla dzieci po wykonaniu eksperymentu: Czy woda w kubeczkach z dodatkiem materiałów jest czysta? Czy chcielibyście pić taką wodę? Jaką można ją oczyścić? Poprzez użycie gazy możemy oczyścić wodę. Przelewamy część brudnej wody z kubeczków przez gazę i prezentujemy efekt.
DZIĘKUJEMY ZA WSPÓLNĄ ZABAWĘ!! DO ZOBACZENIA!!
Czwartek, 15 kwiecień 2021 r.
Dzień dobry,
dziś porozmawiamy na temat segregacji śmieci.
Zapraszam do wspólnej zabawy.
ZACZYNAMY..
1.,„Łąka” – słuchanie i ilustrowanie treści wiersza.
Zapraszam dzieci do zabawy ruchowej: Za chwilę wyruszymy na wycieczkę.
Wasi rodzice będą czytać wiersz, a waszym zadaniem będzie pokazywać ruchem to, co słyszycie. Postarajcie się również ilustrować różne uczucia, które będą towarzyszyć bohaterom wiersza, np. zdziwienie, zaskoczenie, strach, zdenerwowanie, radość.
Przygotujcie się do wyprawy:
zmieńcie kapcie na buty, zawiążcie sznurówki, włóżcie czapki – proszę, aby dzieci o ilustrowały ruchem te czynności.
Łąka
Małgorzata Strzałkowska
Jak tu pięknie dookoła!
Strumyk szemrze, kwitną zioła,
skaczą żabki, buczą bączki
– jak nie lubić takiej łączki?
Pośród kwiatków sobie łażą
Ala, Ola, Staś i Kazio.
Nagle patrzą – jakiś dołek,
a w tym dołku jest tobołek.
Staś tobołek wyjął z dołka,
po czym zajrzał do tobołka… a tam…
– Patrzcie! Stos papierków, trzy butelki,
pięć cukierków, jedna guma…
– Już wyżuta…
– Dwie gazety i pół buta,
dwie torebki, cztery puszki…
– I zużyte trzy pieluszki!
– Ktoś na łące biwakował
i te śmieci tu wpakował.
– Cichcem, milczkiem, po kryjomu…
– Zamiast zabrać je do domu.
– Wiecie, jak tak dalej będzie,
jak będziemy śmiecić wszędzie,
to się Ziemia zdenerwuje,
tak że każdy pożałuje!
– Będzie miała dość brudasów,
bo jest miła, lecz do czasu!
– Zagra wszystkim nam na nosie
i przepadnie gdzieś w kosmosie,
a my zostaniemy sami,
płynąc luzem pod gwiazdami…
– A więc póki krąży w kółko,
niech się brudas puknie w czółko!!!
Jak naśmiecisz, to posprzątaj.
A jak nie – to marsz do kąta.
Pytania do tekstu: Jakie miejsce dzieci wybrały na wycieczkę?, Jak mogły się czuć, gdy spacerowały po czystej, pięknej łące?, Co znalazły na łące? ,Jak się wtedy poczuły?Jak wy czulibyście się w takim zaśmieconym miejscu? , Jak myślicie, dlaczego ktoś zostawił śmieci na łące?, Jakie rozwiązanie proponuje autorka tym osobom, które nie chcą po sobie posprzątać? , Jak się zachować, gdy ktoś przy nas zaśmieca otoczenie?Warto wspomnieć, że rada autorki „marsz do kąta” jest żartem, Ziemi taka kara nie pomoże. Lepiej po prostu po sobiesprzątnąć.
2. Recykling – wyjaśniamy dziecku co znaczy słowo ,,recykling”. Jest to przetwarzanie odpadów na coś, co można ponownie wykorzystać.
3. Jak segregujemy śmieci? – zabawa dydaktyczna.
Przygotowałam dla dzieci, wyrazy do czytania globalnego. Bardzo proszę o przeczytanie przez rodziców wyrazów – natomiast dzieci proszę o podzielenie każdego wyrazu na sylaby.
PAPIER
PLASTIK
SZKŁO
METAL
MIESZANE
4. Kolorowe kosze – przyswojenie wiadomości na temat segregacji śmieci.
Bardzo proszę, aby Rodzice ustawili na środku dywanu trzy pudełka, do których będą przyklejone kartki a4 w kolorze: zielonym, czerwonym, czarnym. Następnie wyjaśniamy dzieciom jakie odpady powinniśmy wrzucać do kosza w danym kolorze.
Po wykonaniu tego zadania, proszę, aby dzieci wysłuchały piosenki ,,Stwory – Głodomory”
link: https://youtu.be/x2ikpURw0iQ
Po wysłuchaniu piosenki, proszę aby dzieci odpowiedziały na pytania:
Kim były,, stwory”?, Co zjadały,, stwory”? , O czym zapominali dorośli? ,
Kto karmił głodne ,,stwory” i sortował śmieci?
5. EKOLUDEK – praca plastyczna. Z dostępnych materiałów ( pudełko, plastikowe butelki, gazety, stare płyty, klej, nożyczki, taśma klejąca) dzieci wykonują postać EKOLUDKA według własnych pomysłów.
6. Coś z niczego – praca plastyczna. Dzieci konstruują zabawki z surowców wtórnych(pudełka, butelki, kartony, opakowania, sznurki).
7. https://www.youtube.com/watch?v=6jIaQJIaNCs – piosenka ,,Ekokultura”
Dziękujemy za wspólnie spędzony czas!! Do zobaczenia jutro!!
Piątek, 16 kwiecień 2021r.
Dzień dobry,
zapraszamy do wspólnej zabawy.
1. Nowa moda – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.
PROŚBA DO DZIECI: Podczas słuchania wiersza postarajcie się zapamiętać, którzy członkowie rodziny wzięli udział w wycieczce. Policzcie, proszę, o ilu środkach transportu rozmawiali.
Nowa moda
Małgorzata Strzałkowska
W domu Oli oraz Ali
wszyscy razem się zebrali,
aby wspólnie pogawędzić,
jak sobotę miło spędzić.
Uradzili, jedząc ciasto,
że pojadą gdzieś za miasto,
lecz z powodu tej wycieczki
do solidnej doszło sprzeczki.
– Autem! – mówi wujek Tadek.
– Na motorach! – woła dziadek.
Na to babcia: – Autobusem!
Mama: – Lepiej minibusem
Ala z Olą grzmią donośnie,
że taksówką jest najprościej.
Tylko tata głową kiwa,
po czym nagle się odzywa:
– Samochody, autobusy,
motocykle, minibusy
– każdy z nich okropnie smrodzi,
a to naszej Ziemi szkodzi.
Po co spalin jej dokładać?
Lecz jest na to dobra rada
– pojedziemy rowerami,
bo nie trują spalinami.
Poprzez lasy, łąki,
pola pędzi Ala, za nią Ola,
mama, tata, babcia, dziadek,
a na końcu wujek Tadek.
Nowa moda jest w rodzinie
i rodzina z tego słynie,
że w sobotę się wybiera
na wycieczkę na rowerach.
Ziemia też oddychać musi,
bo inaczej się udusi.
Pytania do tekstu – dzieci udzielają odpowiedzi: Jakie plany miała rodzina występująca w wierszu? , Ilu było członków tej rodziny?, Czy potrafisz ich wymienić?, Jakimi środkami transportu chcieli pojechać na wycieczkę?, Ile środków transportu wymienili członkowie rodziny? , Dlaczego wybrali rowery?, Co znaczy słowo „moda”?, Co oznacza słowo „ekologiczny”? Jeśli dzieci mają trudność z udzieleniem odpowiedzi na pytanie, możecie Państwo jeszcze raz przeczytać stosowny fragment wiersza. Kierujemy rozmową w taki sposób, by dzieci stworzyły definicję słowa „ekologiczny” nie tylko jako czegoś zgodnego z naturą, chroniącego środowisko itp., lecz także jako powiązania pomiędzy środowiskiem i wszystkimi organizmami, które w nim funkcjonują.
2. Czas dla Ziemi – zabawa ruchowa.
Dzieci ustawiają się pod ścianą.
Na przeciwległej ścianie Rodzice przyczepia duży symbol kuli ziemskiej i zegar lub planszę z ilustracją zegara.
Proszę o przekazanie dzieciom mojego zaproszenia do zabawy:
Jeśli nie dbamy o naszą planetę, jej czas się kurczy. Aby była w dobrej kondycji, a dzięki niej również wszyscy ludzie na świecie, musimy pamiętać o ekologicznych nawykach.
Za chwilę wy też, w zabawie, będziecie mogli wydłużyć czas naszej symbolicznej Ziemi. Jeśli, waszym zdaniem, rodzice w moim imieniu wypowiedzą zdanie prawdziwe – skaczecie raz do tyłu. Jeśli zdanie będzie fałszywe – robicie dwa skoki do przodu.
Przesyłam Państwu propozycje zdań o tematyce ekologicznej do wypowiedzenia w zabawie: - Czyste powietrze jest potrzebne nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom.
- Rower nie produkuje spalin.
- Torebki foliowe szybko się rozkładają i nie szkodzą przyrodzie.
- Woda w oceanie może być brudna – to nikomu nie szkodzi.
- Autobus jest bardziej ekologicznym środkiem transportu niż samochód, którym jedzie tylko jedna osoba.
- Filtry na kominach nie pomagają w oczyszczaniu dymu, który z nich leci.
- Wylewanie ścieków z fabryk do rzeki szkodzi rybom.
- Ludzie mogą się zatruć, jedząc ryby pływające w ściekach.
Zabawa kończy się w momencie, gdy dzieciom uda się dotrzeć do sylwety Ziemi zawieszonej na ścianie.
3. Co by było, gdyby? – dzieci udzielają odpowiedzi na pytania, podając swoje pomysły.
Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę?
Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia?
Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca?
Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa?
Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki?
Co by było, gdyby nie było zwierząt?
4. Praca plastyczna ,,Pojemniki do segregacji śmieci” – wycinamy pojemniki z kolorowego papieru i naklejamy je na kartkę a4 w poziomie. Następnie wycinamy śmieci z kolorowych gazet( np. czasopisma, ulotki reklamowe) i przyklejamy je w odpowiednim pojemniku. Zachęcam dzieci do wymyślenia własnych nazw dla każdego pojemnika do segregacji śmieci.
5. Jestem małym ekologiem – proszę, aby dzieci codziennie w swoich domach wspólnie z rodzicami sprawdzały:
- czy wszystkie światła w ciągu dnia są wyłączone?
- czy kwiaty są podlane?
- czy śmieci są segregowane: papier, plastik, szkoło?