Samorządowe Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 109

grupa III - w domu

GRUPA III

 

„Na wiejskim podwórku gwarno i wesoło”.

Poniedziałek 12 kwietnia 2021 r.

 

1.Zacznijmy dzień od zabaw ruchowych – Lekcja 1. rytmiczna rozgrzewka w podskokach

https://youtu.be/Zg7pCZOtMXo

 

2. Wiersz pt. „Wiejskie życie” -  A. Wojtyła



Byłoby dziś znakomicie
lepiej poznać wiejskie życie.

Gdzie stodoła, chlew, obórka,
piesek strzeże tam podwórka.

Gdzie panuje gwar i hałas,
wszyscy chcą cos mówić naraz.

Kurka gdacze, kaczka kwacze,
a tam mała Zosia płacze,

że uciekła jej z podwórka
ulubiona biała kurka.

Ścieżka tam prowadzi wąska,
a przy ścieżce stoi gąska,

która bardzo się dziś złości
i gęganiem płoszy gości.

Napuszają się indyki,
że zbyt głośna ryczą byki.

Krowy pasą się na łące,
obok skaczą dwa zające.

Gdzie już od samego rana
słychać głośny bek barana.

Świnki się taplają w błocie,
koza trawę je przy płocie.

W polu słychać śpiew skowronka,
dużo kropek ma biedronka.

Wokół łąka, pola, las,
tam spokojnie mija czas.

Nieopodal płynie rzeka,
szum jej słychać już z daleka.

Więc słuchajcie moi mili,
nie zwlekajcie ani chwili.

Zapraszam Was na wycieczkę,
gdzie wiejskie zwierzęta poznacie troszeczkę.

 

3. „MIASTO I WIEŚ”– rozmowa kierowana na temat różnic i podobieństw obydwu miejsc.

 Dziecko wskazuje różnice i podobieństwa miasta i wsi. Możemy zadać pytania pomocnicze:

  • Jakie domy stoją w mieście, a jakie na wsi?
  • Gdzie jest więcej sklepów?
  • Gdzie jest więcej zieleni?
  • Gdzie są szersze ulice i większy ruch samochodowy?
  • Jakie zwierzęta mieszkają z ludźmi na wsi , a jakie w mieście? 

 

 

 

4.Czas na wizytę na wsi. Obejrzyjcie film „Zwierzęta na wsi cz.1”. Rozwiążcie proponowane na zakończenie zagadki i zadania. https://youtu.be/v4R2rkylrc0

 

 

5. Odgadnij do jakich zwierząt należą ogony. Karta pracy

 

 

Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

Niepełnosprawność ruchowa

 

Rozwijanie nazywania i wyrażania emocji. Doskonalenie myślenia abstrakcyjnego.

Zadajemy dziecku pytanie jaka pogoda pokazuje Twój dzisiejszy nastrój i dlaczego? Prosimy o wyjaśnienie (np. jestem szczęśliwy, ale też trochę smutny, ponieważ nie chodzę do przedszkola albo jestem zły, bo nie oglądałem swojej ulubionej bajki).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proszę, aby rodzic przeczytał podpis emocji, jeżeli dziecko będzie mieć trudność z rozpoznaniem. Następnie dziecko ma pokolorować na określony przez termometr kolor emocje. Rodzic może zapytać o sytuacje kiedy odczuwa daną emocje. Kiedy jest szczęśliwy/a? Kiedy jest smutny/a?

 

Niepełnosprawność ruchowa ( w tym afazja)

 

Stymulowanie słownika biernego dziecka.

„Co czuję” Podajemy dziecku przykłady różnych sytuacji, w których mogą się znaleźć.

Dziecko mimiką i gestem prezentuje, jakie emocje mogłoby wtedy odczuwać.

Przykłady sytuacji:

 • dostałem/am prezent;

• zgubiłem/am ulubioną zabawkę;

• moi najlepsi koledzy biją się;

• jestem sam/a w ciemnym pokoju itp.

Proszę, aby dziecko narysowało na twarzach przeciwne emocje( zestawienie wesoły-smutny, zmęczony-pełen energii, zdziwiony- zadowolony itp.) Można korzystać z materiałów  https://pl.pinterest.com/pin/688839705477768309/

https://www.printoteka.pl/jx/materials/item/1326 bądź samodzielnie narysować postacie

 

Autyzm (w tym zespół Aspergera)

 

Rozwijanie nazywania emocji. Doskonalenie mimiki i gestów.

Bajka terapeutyczna.

Proszę wysłuchać bajki ze strony: https://www.youtube.com/watch?v=TcLK9ZBUsDs  Proszę zadać pytania odnośnie emocji np. jakie emocje towarzyszą nam w życiu? Kiedy je odczuwamy? Jak sobie z nimi radzić?

 

Zabawa w pokazywanie emocji: Jedna osoba pokazuje na swojej twarzy jakąś emocję, a druga ma za zadanie zgadnąć jaka to emocja.

 

Ruchome obrazy. Dziecko wycina z gazet różne zdjęcia. Układa je na dwóch kartkach papieru oznaczonych: „Przyjemne” i „Nieprzyjemne”. Następnie wypowiada się na temat:

 -O czym myśli osoba na zdjęciu?

-Jaką ma minę?

-Dlaczego?

 

 

Wtorek 13 kwietnia 2021r.

 

1. Pamiętacie piosenkę, którą wczoraj rozpoczęliśmy nasze spotkanie? Kto lubi śpiewać…

Zaśpiewajmy i poruszajmy się i dziś ( rytmiczna rozgrzewka w podskokach)

https://youtu.be/Zg7pCZOtMXo

 

2. Posłuchajcie opowiadania pt. Droga na pastwisko

Chociaż było już późno, gdy Kasia przyjechała do babci i dziadka, następnego dnia dziewczynka wstała bardzo wcześnie, bo dziadek obiecał, że zabierze ją na pastwisko.

- Dokąd to, moja panno? – zawołała babcia, widząc, jak zaspana Kasia kieruje się do drzwi.

- Śpieszę się do obory, bo idę z dziadziem na pastwisko.

- Dziadek jeszcze nie skończył doić krów. A ja ciebie bez śniadania nigdzie nie puszczę – oświadczyła stanowczo babcia.

Kasia szybciutko zjadła śniadanie i wybiegła przed dom. Kiedy szła w stronę obory, już z daleko słyszała głośny ryk.

- Muuu…muuu…- ryczały krowy jedna przez drugą.

- Słyszysz, jak hałasują? – spytał dziadek, gdy zobaczył wnuczkę, która stała niepewnie w drzwiach obory.

- Czy one się złoszczą, dziadziu? – zapytała Kasia.

- Nie, nie złoszczą się, tylko niecierpliwią. Chciałyby już być na pastwisk

.- A my je tam zaprowadzimy?

- Tak moja mała pastereczko. Krowy same znają drogę na pastwisko, ale musimy pilnować, żeby nie weszły w zboże i nie narobiły szkody. Gdyby im na to pozwolić, chętnie zjadłyby trochę młodej pszenicy.

- A na pastwisku co będą jadły?

- Trawę i koniczynę, i różne pachnące zioła. To są krowie przysmaki – wyjaśnił dziadek.

- A czy będą piły wodę?

- Oczywiście. Dorosła krowa wypija dziennie nawet cztery wiadra wody. Na pastwisku stoją dla nich specjalne poidła. Zresztą sama zobacz.

- I ty dziadziusiu, tak codziennie wstajesz raniutko i doisz krowy, i wyprowadzasz je na pastwisko, i pilnujesz, żeby miały co pić?

- Codziennie, a wieczorem trzeba je znowu zaprowadzić do obory i jeszcze raz wydoić. – A w zimie dziadku? W zimie chyba krowy nie wychodzą na pastwisko?

- Nie wychodzą. Nie miałyby co jeść na pokrytej śniegiem łące. W zimie stoją w oborze. Na zimę szykujemy krówkom zapasy pożywienia: suszymy trawę, żeby miały siano, robimy kiszonki z trawy, kukurydzy i liści buraczanych.

- Strasznie dużo pracy jest przy tych krowach- stwierdziła Kasia. – Ale za to mleko jest takie pyszne i jogurcik, i ser.

- Ser! – zawołał dziadek. – Byłbym zapomniał…Wracając do domu, musimy wstąpić do sklepu po rodzynki, bo babcia…Oj, mało się nie wygadałem, a to przecież miała być niespodzianka.

- Oj, dziadziu, nie przejmuj się. Przecież i tak wiem, że babcia upiecze ten swój pyszny sernik i że ma to być niespodzianka dla mnie.

 Porozmawiajcie na temat opowiadania np.

- Dlaczego dziadek i Kasia poszli rano na pastwisko?

- Czym się żywią krowy? Jakie pożywienie przygotowuje im się na zimę?

- Po co ludzie hodują krowy?

 

3. Zabawa przy piosence. Posłuchajcie i interpretujcie tekst i rytm wg własnego pomysłu. Piosenka pt. „Krówka Mu” ( z serii Śpiewające Brzdące). 

https://youtu.be/hMl74Mm6tgU

 

4.Liczymy zwierzęta na pastwisku -zabawy matematyczne, np.

- Na pastwisku pasły się 2 krowy i 2 kozy. Ile razem pasło się zwierząt?

- Babcia przyprowadziła na łąkę 3 krowy łaciate i 2 brązowe. Ile krów przyprowadziła babci na łąkę?

- Na pastwisku pasło się 8 krów, 3 zapędzono do obory ile krów pozostało na pastwisku?

 

5.Posłuchajcie  wierszyka i nauczcie się go na pamięć.

„Pij mleko” (fragment)A. Mikciuk

 

Bardzo lubię mleko pić, bo ja zdrowy pragnę żyć.

Chcę mieć zęby mocne białe, także kości wytrzymałe.

Mleko piję na śniadanie, zawsze mam ochotę na nie.

Też wieczorem mi smakuje, gdy je mama przygotuje.

 

6. Obejrzyjcie film pt. Skąd się bierze mleko?

https://youtu.be/xJRi9ykdZP0 

 

Zabawy dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

Niepełnosprawność ruchowa (w tym z afazją)

 

Rozwijanie umiejętności naśladowania, stymulowanie percepcji słuchowej.

 „Krowa i mucha” – ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej w oparciu o wiersz
Patrycji Siewiera – Kozłowskiej.


Była sobie krowa mała, która pożuć trawkę chciała.
Trawka świeża i zielona, Krówka jest nią zachwycona!

Najpierw wącha, (wdech przez nos)

Później wzdycha (wydech przez usta z głośnym westchnieniem: aaaach!)
A nad trawką mucha bzyka. (bzzzzzzzz – zęby złączone)
Żuje krówka swoją trawkę, (okrężne ruchy żuchwą)
Myśli: chyba zjem dokładkę! Lecz te myśli jej przerywa Mucha, która ciągle bzyka. (bzzzzzz – zęby złączone, wargi rozciągnięte)
Krowa – pac – ogonem muchę, (klaśnięcie i wymówienie słowa pac)
Mucha –brzęczy wciąż nad uchem! (bzzzzzz – zęby złączone, wargi rozciągnięte)
Tak dzień cały się bawiły, Aż opadły całkiem z siły!

Rozwijanie orientacji w schemacie ciała.

Gdzie krowa ma ogon? – zabawa doskonaląca pamięć wzrokową, nazywanie kierunków w przestrzeni. Dziecko wykonuje duży rysunek krowy bez ogona. Następnie staje przed rysunkiem i przygląda się przez chwilę. Następnie rodzic zawiązuje mu oczy i wręcza krowi ogon zrobiony np. ze sznurka czy papieru. Zadaniem dziecka jest umieszczenie ogona w odpowiednim miejscu. Rodzic podpowiada, używając tylko zwrotów określających kierunki: w prawo, w lewo, w górę, w dół, aby dziecku udało się przyłożyć ogon we właściwym miejscu.

 

Niepełnosprawność ruchowa

 

Poszerzanie słownika czynnego dziecka.

Coś jest duże, a coś... (małe).

 Coś jest czarne, a coś... (białe).

Jedno tłuste, inne... (chude).

Tamto cienkie, a to... (grube).

To głębokie, a to... (płytkie).

 Może piękne być lub... (brzydkie).

To wysokie, a to... (niskie).

 Coś gładziutkie jest lub... (śliskie)

coś jest słodkie albo... (gorzkie),

inne smutne lub... (radosne).

To jest proste, a to... (krzywe).

 Coś jest głośne, a coś... (ciche).

Wiele jest przeciwnych słów, więc się pobawimy znów.

 

Stymulowanie percepcji słuchowej- analizy i syntezy.

 

Kładziemy przed dzieckiem obrazki różnych zwierząt – 3 lub więcej w zależności od trudności zadania. Można skorzystać z materiałów dostępnych w domu lub wydrukować obrazki zwierząt z Internetu. Następnie puszczamy dziecku odgłos zwierzęcia. Zadaniem dziecka jest dopasować obrazek do usłyszanego dźwięku, czyli np. muczenie do krowy itd. Po wykonaniu zdania można wydrukować kolorowankę z linku poniżej i wypełnić techniką dowolną bądź dziecko może narysować samodzielnie zwierzę.

Film z odgłosami zwierząt:https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0 

 Kolorowanki do druku: https://www.e-kolorowanki.eu/zwierzeta/

 

Autyzm (w tym zespół Aspergera)

 

Ćwiczenie spostrzegawczości .Stymulacja pamięci i koncentracji uwagi.

Układanie obrazków z pomieszanych połówek na polecenie. Przygotowujemy pocięte na dwie części obrazki i rozkładamy je na stole. Dziecko słucha nazwy przedmiotu przedstawionego na obrazku np. lalka, kubek, miś. Jego zadaniem jest odszukanie i złożenie obrazka.

 

Powtórz tak, jak ja.” Zabawa polega na powtórzeniu wyrazów podanych przez rodzica. Najpierw prezentujemy dziecku dwa, trzy wyrazy potem coraz więcej np. kot, pies, królik. Dziecko powtarza po nas słowa, w kolejności, w jakiej je słyszało.

 

Dla chętnych:

Na zakończenie proponuję także wizualizację– Jestem ptakiem.

Dziecko leży z zamkniętymi oczami. Rodzic mówi: Wyobraź sobie, że jesteś ptakiem. Masz ciało pokryte miękkimi piórami i piękne skrzydła. Dzięki nim możesz fruwać! Powoli poruszasz skrzydłami i unosisz się w powietrzu, coraz wyżej i wyżej. Ogrzewają cię promienie słońca. Dziwne uczucie widzieć świat z tej wysokości. Mijasz pola, las, łąki i jezioro. Ludzie widziani z tej wysokości są mali, maleńcy. Ta swoboda i wolność, które czujesz, są wspaniałe. Nadchodzi noc. Szukasz, jak inne ptaki, schronienia. Siedzisz na gałęzi, chowasz dziób pod skrzydła i… zasypiasz. Jest ranek. Otulają cię ciepłe promyki słońca. Budzisz się spokojny, szczęśliwy i znowu wzbijasz się w niebo i fruwasz nad swoim domem, przedszkolem, placem zabaw. Pomyśl, czy bycie ptakiem jest miłe. Potem dzieci otwierają oczy, siadają.

Rodzic może zapytać: − Czy chciał/a byś być ptakiem? Jakim? Dlaczego? Zadanie ma na celu relaksację, stymulowanie wrażliwości, doskonalenie myślenia abstrakcyjnego.

 

Środa 14 kwietnia 2021r.

 

1. Zapraszamy Was do rytmicznej rozgrzewki.

Dzisiaj część druga. Zaczynamy od znanej Wam już piosenki.

youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsu

 

2. „Na wiejskim podwórku”-  wiersz S. Kraszewskiego.

Pierwszą zwrotkę czyta rodzic, w następnych dziecko dopowiada nazwę młodego zwierzęcia.

 

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:

 

Krowa- łaciate cielątko

Koza- rogate koźlątko

Owca- kudłate jagniątko

Świnka- różowe prosiątko

Kurka- pierzaste kurczątko

Gąska- puchate gąsiątko

Kaczka- płetwiaste kaczątko

Każda prowadzi swoje dzieciątko!

 

Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka. Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.

 

Krowa- łaciate cielątko

Koza- rogate koźlątko

Owca- kudłate jagniątko

Świnka- różowe prosiątko

Kurka- pierzaste kurczątko

Gąska- puchate gąsiątko Kaczka- płetwiaste kaczątko

Każda zgubiła swoje dzieciątko!

 

Wtem gospodarz konna furką wjechał prosto na podwórko.

Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki. Lamentują biedne mamy: „Co my teraz zrobić mamy?”

 

Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:

 

Krowę- łaciate cielątko

Kozę- rogate koźlątko

Owcę- kudłate jagniątko

Świnkę- różowe prosiątko

Kurkę- pierzaste kurczątko

Gąskę- puchate gąsiątko

Kaczkę- płetwiaste kaczątko

Znalazło mamę każde dzieciątko!

Posłuchajcie jeszcze raz o awanturze na wiejskim podwórku i zobaczcie ilustracje

https://www.youtube.com/watch?v=3Lt0tGMxzZY

 

3.Jak nazywają się młode: kozy, owcy, gęsi, kury, kota, psa, świni, krowy, konia, kaczki?

 

4. Zaśpiewajcie piosenkę z maleństwem kury czyli…? Tak! Z kurczątkiem.

    Piosenka pt. „ Żółty kurczaczek”.

https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg

           

5.Zabawa w chowanego( utrwalenie określania położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów).

Rodzic kładzie maskotki, figurki zwierząt w różne miejsca. Dziecko szuka i określa ich położenie, np. kotek jest za krzesłem, piesek jest pod książką, krowa na półce itp.

 

6.Propozycje prac plastycznych: Kurczaczek Materiały: 

  • małe słoiczki,  – klej magic, 
  • żółta bibuła,  – żółta kartka, 
  • piórka kupione w sklepie z art. plastycznymi lub wycięte z papieru

Wykonanie: słoik odkręcamy i napełniamy go kawałkami żółtej bibuły. Zakręcamy i stawiamy na zakrętce. Doklejamy oczy, skrzydełka po bokach, a na górze piórko. 

 

Kogut

-  1 koło duże 

  • 6 średnich różnych kolorów – 6 kółek małych czerwonych
  • 1 malutkie czarne

 Wykonanie:

  1. Największe koło zginamy na pół – przyklejamy jako korpus.
  2. Z takiego samego koloru robimy głowę (uwaga, na początek smarujemy klejem tylko środek koła) 
  3. Czerwone kółeczka zginamy na pół – podklejamy „pod głowę” jako grzebień, ‚korale’, i dziób – i teraz możemy posmarować też klejem całą głowę.
  4. Pozostałe złożone koła stworzą skrzydła i ogon.
  5. Z czarnego powstanie oczko.

A tu przykładowe wykonanie pracy plastycznej:

     

 

Jeżeli chcecie się podzielić swoimi pracami/ wykonanymi ćwiczeniami to wyślijcie nam na meila grupowego zdjęcia czy filmiki: p109.grupa.trzecia@interia.pl  chętnie oglądniemy! J

 

Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

Niepełnosprawność ruchowa

Doskonalenie  analizy i syntezy słuchowej. Stymulowanie koncentracji uwagi.

„Ile dźwięków było”

Do zabawy będziemy potrzebować metalowego pudełka np. po cukierkach lub miski oraz małych przedmiotów, które zmieszczą się do naszego pojemnika np. kostki do gry, kolorowe pomponiki, guziki lub klocki. Oczywiście podczas zabawy, dbamy o bezpieczeństwo dziecka, by nic nie wzięło do buzi. Rodzic może klaskać w ręce lub uderzać łyżką o kubek/pokrywkę a dziecko liczy ilość słyszanych dźwięków. Następnie dziecko wkłada do naszego pudełka/miski taką ilość przedmiotów, ile było dźwięków.

 

„Duża czy mała zabawka.”

Zabawa rozwijająca percepcję słuchową pod względem natężenia dźwięku. Spróbujmy poszukać w domu następujących zabawek/przedmiotów, które możemy dobrać w pary na zasadzie duży i mały czyli np: duże i małe auto, duży i mały miś (lub inna maskotka), duży i mały klocek, duża i mała piłka, duża łyżka i mała łyżeczka itp. Następnie rodzic wypowiada głośno lub cicho wyrazy, a dziecko wskazuje odpowiedni przedmiot. Gdy rodzic głośno powie samochód (dziecko wskazuje duże auto), gdy powie cicho małe itd.

 

Niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja)

Doskonalenie grafomotoryki.

Rysowanie według instrukcji-zabawa dla całej rodziny ,,Kotek”

Kotki zawsze są lubiane i najchętniej rysowane. Głowa kotka jak kółeczko, pod nią musi być jajeczko. Na jajeczku od połowy trzy kreseczki jako nogi. Pod nogami ogon piękny, podkręcony, w łuk wygięty. Z kropek oczka, nosek mały, z dwóch haczyków uśmiech cały, Po trzy wąsy z każdej strony, każdy lekko podkręcony. Jeszcze uszu mu brakuje, a kot uszu potrzebuje. Dwa trójkąty i gotowe – kot ma uszy na swej głowie. Miau…  link do filmiku jak należy wykonać: https://www.youtube.com/watch?v=ONbQrMP9-3o

Doskonalenie percepcji słuchowej- odtwarzanie rytmu.

Zadaniem dziecka jest wyklaskiwanie rytmu na podstawie ustalonego wcześniej schematu graficznego, który układa rodzic (np. kwadrat = tupanie, trójkąt = klaskanie, koło = uderzanie rękami o nogi, rodzic układa figury w określony sposób, a dziecko musi odtworzyć rytm zgodnie z ustaloną zasadą – jaka figura odpowiada jakiemu dźwiękowi. Ważne: stopniowanie trudności – najpierw 3 figury, a potem 6, 9.

 

 

Autyzm (w tym zespół Aspergera)

Rozwijanie orientacji w przestrzeni.

Zadaniem dziecka jest połączenia położenia przedmiotów względem siebie. Można wykorzystać zabawki, które układamy na krześle, pod, obok, za itp. Prosimy dziecko, aby ułożyło tak samo względem innego przedmiotu np. stolika.

 

Stymulowanie zmysłowe, rozwijanie myślenia logicznego.

Co będzie potrzebna: kocyk bądź ściereczka/ręcznik

Przy pomocy kocyka można bawić się z dzieckiem na wiele sposobów. Jednym z nich jest zabawa w detektywa. Ukryj pod kocem jeden z przedmiotów, które zna dziecko. Zadaniem małego detektywa jest odgadnięcie, na podstawie samego kształtu, co koc przykrywa. Zamieńcie się rolami. Teraz Pan/Pani spróbuje odgadnąć, co maluch ukrył pod kocem.

 

Czwartek 15 kwietnia 2021r.

 

1.Zapraszamy Was do rytmicznej rozgrzewki.

 Zaczynamy od znanej Wam już piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU

 

2.Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował – słuchanie fragmentu wiersza H. Bechlerowej

 

To jest Filik – kotek bury. Ma wąsiki i pazury.

Dobry jest ten kotek Filik: chce, by wszyscy mleko pili.

Stanął Filik przy kurniku. – Czy chcesz mleka, koguciku?

Lecz kogucik z kurką czarną na śniadanie jedli ziarno.

Koło żłobu stoi konik. Filik ładnie się ukłonił.

– Lubisz mleko?

– Nie, ja rano smaczny owies jem i siano.

Do królika kotek podszedł.

– Pij, pij mleczko, bardzo proszę!

Ale królik siadł pod drzewkiem: chrupu, chrupu – gryzł marchewkę [...]

Więc do krówki poszedł kotek.

– Czy na mleko masz ochotę?

– Nie, Filiku, bo ja przecież jem zieloną trawkę w lecie.

Koło furtki kózka biała także mleka pić nie chciała.

– Zabierz sobie, kotku, dzbanek! Ja jem liście kapuściane [...]

 

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu:

 Jak miał na imię kotek?

 Czym kotek częstował zwierzęta?

Co kogucik i kurka jedli na śniadanie?

 Co koń jadł rano?

 Co gryzł królik?

 Co lubi jeść krowa?

Dlaczego kózka nie chciała pić mleka?.

 

3.Poznajmy bliżej zwyczaje zwierząt z wiejskiego podwórka. Obejrzyjcie film, dzięki  któremu dowiecie się gdzie mieszkają, co jedzą, co nam dają zwierzęta hodowane na wsi. „Zwierzęta na wsi cz. 2”

https://youtu.be/CpcmvJTO5G4

 

4.Połączcie obrazki zwierząt z ich przysmakami.

 

5. „Krowy na łące” – zabawa matematyczna.

Przygotujcie 4 kartki najlepiej w zielonym kolorze (to będą łąki) i 10 plastikowych nakrętek (będą krowami).

Rodzic czyta dziecku krótkie zadanie matematyczne, a dziecko rozmieszcza krowy na łące według instrukcji.

 Gospodarz miał 10 krów i 4 łąki. Na pierwszej umieścił jedną krowę. Na każdej następnej umieścił o jedną krowę więcej. Rozmieść krowy na łąkach.

Następnie pytamy: Ile krów byłoby na piątej łące, gdyby gospodarz miał więcej krów i łąk?

 

 

Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

Niepełnosprawność ruchowa

 

Doskonalenie logicznego myślenia i koncentracji uwagi.

Dziecko wycina obrazki i układa zgodnie z kolejnością  wydarzeń . Koloruje obrazki.  Następnie   prowadzimy rozmowę z dzieckiem na temat sytuacji, która jest przedstawiona na obrazku i przyczyny dlaczego tak się mogło stać, „Co się stało?” Możemy snuć dalsze rozważania na temat tego, co bohaterom może przytrafić się później.

Załącznik1(historyjka)

Wyszukiwanie elementów na obrazku lub w otoczeniu według nazwy.

Zadajemy dziecku pytania  („czy jest na tym obrazku jakieś zwierzę?”, „pokaż mi na tym zdjęciu wszystkie dzieci, które mają czapki”) lub według położenia („pokaż mi coś, co leży na stole)

 

Niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja)

 

Rozwijanie percepcji wzrokowej z wykorzystaniem elementów metody Frostig i Horne

Segregowanie kół wg. wielkości. Proszę o wycięcie różnej wielkości kół bądź skorzystanie z materiałów: 

https://flipbook.nowaera.pl/dokumenty/Flipbook/Dzieciaki-w-akcji-trzylatek%5Bkarty_pracy%5D%5Bpr_2019%5D/files/basic-html/page52.html

Dziecko dzieli wg wielkości (małe, duże), można również koła posegregować wg. koloru. Dziecko przelicza koła.

 Następnie "Tworzenie form" dziecko otrzymuje długi sznur związany tak, by można było z niego utworzyć różne formy. Na zawołanie rodzica dziecko tworzy: koło, kwadrat, koło, prostokąt, koło, trójkąt itd.

 

Autyzm (w tym zespół Aspergera)

 

Doskonalenie percepcji słuchowej- różnicowanie dźwięków.

Zadajemy dziecku pytania które ze znanych przedmiotów, wydają takie dźwięki?

 -syczą: czajnik, balonik

-dzwonią: telefon, budzik, dzwonek u drzwi

 -warczą: odkurzacz, froterka, kosiarka

-tykają: zegar

-szumią: wiatr, potok, fale morskie

-gwiżdżą: czajnik, gwizdek trenera.

Rozwijanie pamięci i motoryki, poprzez wykorzystanie elementów metody edukacja przez ruch Dziamskiej

Co będzie potrzebne? Kartka A4 lub większa, kolorowe kredki. Dziecko otrzymuje kolorowe kredki oraz arkusz papieru. Zadaniem dziecka jest kreślenie (kresek, zygzaków, szlaczków) w rytm muzyki, na znak rodzica dziecko zmienia kredkę (można wypowiedzieć słowa: zmiana kredki, albo ustalić gest np. tupnięcie). Po każdej zmianie koloru kredki dziecko musi obejść stół dookoła 2 razy i dalej kontynuować malowanie. Po zakończonej pracy warto wyciąć odbitą  dłoń i zastanowić się co pozostało na reszcie pracy.

Warto wykorzystać do tego zadania muzykę ze strony: https://youtu.be/4cNbggnMMpo 

 

Piątek 16 kwietnia 2021 r.

 

1.„Spacer zwierząt” – ćwiczenia poranne. Rodzic recytuje wiersz „Spacer zwierząt” Agaty Giełczyńskiej, a dziecko wykonuje odpowiednie ruchy. Powtarza ćwiczenia, zmieniając kierunek poruszania się.

 

Dziecko biega na czworakach

Polną ścieżką piesek biegnie.

Szczeka głośno w nocy, we dnie. Nie potrafi iść powoli, on zabawy, harce woli.

 

Dziecko idzie, kucając i trzymając się za kostki Kaczka wesolutko człapie, już po chwili wodą chlapie. Krótkimi rusza nóżkami, pływa razem z kaczętami.

 

Dziecko porusza się po kole, przeskakując z nogi na nogę Źrebak raźno podskakuje, zmęczenia wcale nie czuje. Hen, przed siebie dalej gna, pędzi szybko niczym wiatr!

 

Dziecko idzie powoli, trzymając ręce za plecami i co jakiś czas wykonując skłony Kurka nie śpieszy się wcale, ziaren szuka wytrwale.

Spacerkiem się delektuje i na robaczki poluje.

 

Dziecko idzie na czworakach, wolno i spokojnie Idzie dróżką kotek mały, czarne wąsy, ogon biały. Delikatnie łapki stawia, cichuteńko się zakrada.

 

2.„Kto jest najważniejszy?” A. Borowiecka – wysłuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią.

 

Gdzieś na uboczu, wśród owocowych sadów i malowniczych pól stał mały dom z drewnianym płotem, warzywnym ogródkiem i niewielką zagrodą dla zwierząt. I mogłoby się wydawać, że czas płynie tam miło i spokojnie, aż tu nagle któregoś ranka na podwórku wybuchła straszna awantura. A wszystko zaczęło się od tego, że pies przegonił w nocy lisa, który cichaczem próbował zakraść się do kurnika. Był tak dumny ze swojego czynu, że zaraz po śniadaniu wlazł na swoją budę, by wszyscy lepiej go widzieli, i zaszczekał: – To ja tu jestem najważniejszy!

Od razu zrobiło się wielkie zbiegowisko i wszystkie zwierzęta z miejsca zaczęły się kłócić.

  • To ci dopiero! – zaryczała krowa. – A kto codziennie na śniadanie pije moje mleko?
  • zapytała, patrząc wymownie na psa.
  • To ja tu jestem najważniejsza! – dodała dla jasności.

I po chwili okazało się, że każdy jest najważniejszy, a tak przecież być nie może. Zwierzęta zgodziły się tylko co do jednego, że trzeba raz na zawsze ustalić, kto jest najważniejszy i że nikt lepiej tego nie osądzi niż jaskółka, gdyż ona na wszystko patrzy z góry, a z góry wszystko widać lepiej. Pobiegły więc pod stodołę, gdzie przy wejściu wisiało gniazdo przypominające małą glinianą miseczkę i tam zaczęły się przekrzykiwać.

  • Co tu się dzieje? – zaćwierkała jaskółka, wyglądając z gniazda. A gdy wreszcie dowiedziała się, o co chodzi, postanowiła wysłuchać wszystkich po kolei. Najpierw zaszczekał pies:
  • Hau, hau, tak głośno szczekałem, że za lisem aż się kurzyło! Gdyby nie ja, wszystkie kury zjadłby ze smakiem. Więc to ja tu jestem najważniejszy! – pochwalił się pies.

Jaskółka przyznała mu rację, lecz zaraz dodała:

  • Ale gdyby gospodarz nie przynosił ci codziennie jedzenia i nie dbał o ciebie, nie miałbyś siły, by pogonić lisa do lasu.
  • No właśnie! – wtrąciła się krowa. – A cóż innego dostajesz na śniadanie, jak nie moje mleko? – spytała jeszcze raz.
  • Więc to ja jestem tu najważniejsza! – dodała pewnym siebie głosem.

Jaskółka i jej przyznała rację, lecz po chwili powiedziała:

  • Ale gdyby gospodarz nie wyprowadzał cię codziennie na łąkę i nie znajdował dla ciebie soczystej trawy, nie dawałabyś mleka.
  • Otóż to! – zabeczały owce. – To my jesteśmy najważniejsze, bo dzięki naszej wełnie gospodarz ma ciepłe ubranie i może chodzić z tobą na łąkę – przechwalały się całym stadem.
  • Lecz i o was gospodarz dba tak samo jak o inne zwierzęta i daje wam dach nad głową. Dzięki temu macie ciepłe i lśniące runo – stwierdziła jaskółka.

Na to do rozmowy włączyły się kury i powiedziały, że tak naprawdę to one są najważniejsze, bo znoszą jajka i dzięki temu gospodarz nie chodzi głodny.

Kot powiedział zaś, że gdyby nie on, to myszy zjadłyby całe zboże i nie byłoby z czego upiec chleba. Lecz i na te przechwałki jaskółka miała tylko jedną odpowiedź:

  • Gdyby gospodarz nie dawał wam jeść i nie dbał o was, nie mogłybyście robić tego, co do was należy.

W końcu wszystkie spory umilkły i zwierzęta pokiwały łebkami, przyznając jaskółce rację. Po czym rozeszły się do swoich spraw. A pod wieczór, gdy gospodarz prowadził krowę z łąki do ciepłej obory, łaciatka polizała z sympatią jego troskliwą dłoń szorstkim językiem. Pies, kiedy dostał pod nos pełną miskę, zamachał serdecznie ogonem. A kot łasił się do nogawki gospodarza, gdy ten wyniósł mu miseczkę mleka przed dom. I nikt już nie miał wątpliwości, kto tu jest najważniejszy, gdy kochane ręce gospodarza głaskały zwierzęta troskliwie na dobranoc. 

 

Rozmowa na temat opowiadania:

  • Dlaczego zwierzęta się kłóciły? 
  • Dlaczego pies / krowa / owce / kury uważały się za najważniejsze? 
  • Jakie zwierzę pogodziło mieszkańców podwórka? 
  • Czy już wiesz, jaką rolę pełni w gospodarstwie wiejskim gospodarz?
  • Wymień jego obowiązki.

 

Posłuchajcie, zatańczcie i zaśpiewajcie piosenkę pt. „Na wiejskim podwórku”.

 

https://www.youtube.com/watch?v=LEYDpARDQMw

 

3. Zapoznanie z przysłowiami, które dotyczą zwierząt hodowanych na wsi.

• Gdyby kózka nie skakała, to by nóżki nie złamała.

• Zapomniał wół, jak cielęciem był.

• Koń ma cztery nogi i tak się potyka.

• Pasuje jak wół do karety.

• Nie kupuj kota w worku.

• Przyczepić się jak rzep do psiego ogona.

- Próby wyjaśnienia przysłów

4.Co nam dają zwierzęta? – rodzic wymienia produkty, np. jajka, mleko, wełna, pióra itp. a dziecko nazywa zwierzę, dzięki któremu je otrzymujemy.  

 

5.Co można zrobić z tych produktów?

Rodzic podaje nazwę produktu otrzymanego od zwierząt, a dziecko mówi, do zrobienia czego można go wykorzystać. Np. jajka – ciasto, kanapki, sałatka… mleko – ser, budyń, jogurt… pióra – poduszka, pierzyna… wełna – szalik, sweter, czapka…

 

6."Spróbuj i rozpoznaj, co jesz!"- zabawa badawcza. Przygotowujemy małe porcje produktów mlecznych: np. twaróg, jogurt, żółty ser, dziecko (z zamkniętymi oczami) rozpoznaje po smaku, jaki produkt zjadło. (Degustację pomijamy w przypadku uczulenia produkty mleczne).  

 

7.Na zakończenie naszej „wizyty” na wiejskim podwórku zaśpiewajcie z dziećmi ze Studia Stodoła piosenkę pt. „Bo na wsi”. Może uda się Nam spędzić wakacje w takim gospodarstwie…

https://www.youtube.com/watch?v=9KdueuWIu3g

 

Co nam dają zwierzęta? Załącznik1

 

 

Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych

 

Niepełnosprawność ruchowa

 

Rozwijanie percepcji wzrokowej na podstawie Metody M. Frosting i D. Horne Wzory i obrazki

Rysowanie w ograniczonym polu- mówimy do dziecka: Na rysunku widzisz chłopca, który chce pobiec do jabłka, marchewki i lizaka. We ołówek i narysuj linię, po której chłopiec pobiegnie ścieżką do tych rzeczy. Staraj się narysować linię dokładnie na środku ścieżki.

Stałość kształtu- mówimy do dziecka- Co to za ptak w ramce u góry strony? Dobrze, to jest kaczka. Zobaczymy teraz, ile jeszcze kaczek potrafisz znaleźć na tej stronie, powinny tu być cztery kaczki. Nie wszystkie robią to samo. Weź kredkę i podstaw kropkę na każdej znalezionej kaczce.

 

 

 

Niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja)

 

Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania. Wspomaganie rozwoju mowy.

„W zagrodzie Małgosi” – bajka ortofoniczna; wiersz E. Michałowskiej.

Rodzic czyta wiersz, dziecko uważnie słucha. Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU,

Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU,

Kura gdacze; KO, KO, KO

Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA.

Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ Ona też chce najeść się.

Owca beczy: BE, BE, BE,

Koza muczy: ME, ME, ME,

Indor gulgocze: GU, GU, GU

Krowa ryczy: MU, MU, MU,

Konik parska: PRR, PRR, PRR

A pies warczy: WRR, WRR, WRR.

I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.

Rodzic/ opiekun pyta dziecko, jakie zwierzęta można spotkać na wsi?

Następnie wymienia zwierzę występujące w wierszu, a dziecko naśladuje jego głos. Dziecko odpowiada na pytania rodzica: - Co robi piesek? ( szczeka) - Co robi kot? (miauczy) - Co robi kura? (gdacze) - Co robi kaczka? (kwacze)

 

Autyzm (w tym zespół Aspergera)

 

Stymulowanie percepcji wzrokowej, doskonalenie koncentracji uwagi.

Wycinanie kart ze zwierzęcymi cieniami, a następnie gra w memory. Dzielenie nazw zwierząt na sylaby i głoski. Można też samodzielnie narysować zwierzątka i wykonać karty potrzebne do gry. 

 

 

Doskonalenie orientacji w przestrzeni, utrwalanie kierunków.

Wersja 1. Dziecko układa dowolną maskotkę zgodnie z poleceniem rodzica np. Ułóż maskotkę na krześle. Ułóż maskotkę pod łóżkiem.
*Możemy korzystać z różnych mebli w domu. To dodatkowe ćwiczenie uwagi dziecka oraz pamięci słuchowej.

Wersja 2. Zamiana ról – teraz dziecko wydaje polecenia – rodzic układa maskotkę. Dziecko ocenia – poprawnie czy nie.

Wersja 3. Dziecko zamyka oczy. W tym czasie rodzic układa maskotkę. Dziecko po otworzeniu oczu, określa położenie maskotki.