grupa IV - w domu
" Wiosna wita ptaki"
12 kwiecień 2021 r.( poniedziałek)
1. Posłuchajcie piosenki " Maszeruje wiosna" youtube - Piosenki dla dzieci
- Jak wygląda wiosna ?
- Co trzymała wiosna w ręce?
- Co się działo, gdy wiosna wznosiła kwiat ?
2. Zabawa słownikowa " Co lubi wiosna?"
Rodzic odczytuje wyraz, a dziecko wybiera właściwy. Jeżeli się zgadza to klaszcze: ser, jaskółka, sowa, narty, żaba, śnieg, bocian, mróz, słońce, kwiaty, banany, auto, bazie, krokusy, sanki, motyle, bałwan, stokrotki, trawa, tulipan, klocki, kredki, ptaki, przebiśniegi, krokusy, lody.
3. Rozwiązywanie krzyżówki- zagadki : Kogo wiosna powitała?
Wpiszcie pierwsze litery odgadniętych wyrazów zaczynając od strony lewej.
1. Przez śnieg się odważnie przebijam, mróz nawet mnie nie powstrzyma. Mam listki zielone, tak jak wiosna, a dzwonek bielutki jak zima.
2.Rozpościera się na niebie i pięknymi kolorami mieni się dla Ciebie
3. Co jest na końcu wyrazu wiosna?
4.Kiedy wiosna nastaje rośnie na łące. Do słońca fioletową główkę wystawia radośnie.
5. Kim ja jestem, nie wiesz, ale zgadnij. Popatrz - mam korale. Po podwórku dumnie kroczę, jak sie złoszczę to gulgoczę.
4. " Bocianie gniazdo" - słuchanie opowiadania
Wiosna to czas ptasich powrotów, Wiele ptaków zimą odlatuje do ciepłych krajów, by wiosną powrócić do swoich gniazd. Taki zamiar miała para bocianów. Wiele dni byli w podróży. Cel ich wędrówki był już bardzo bliski.
- Rozpoznaję ten lasek. Już jesteśmy blisko. Zaraz za nim nasza stodoła - poinformował pan bocian.
- To dobrze, jestem już bardzo zmęczona - narzekała pani bocianowa.
- Już wkrótce usiądziemy na własnym gnieździe - pocieszał pan bocian.
- Mam nadzieję, że nikt go nam nie zajął - zastanawiała się pani bocianowa.
Ptaki minęły lasek. Zataczając w powietrzu koła , rozglądały się za swoim gniazdem. Powinno ono stać na dachu starej stodoły. Niestety, nigdzie nie mogli go dostrzec.
- Nie wiem co się stało, ale nie widzę naszego gniazda - poinformował pan bocian.
- Może pomyliliśmy miejsce, może jest tu jeszcze inny lasek - zastanawiała się pani bocianowa.
- To niemożliwe, tyle razy latałem nad tym miejscem. Znam tutaj każde drzewo. Przy tamtym starym dębie powinna stać stodoła, a na niej powinno być nasze gniazdo - przekonywał pan bocian.
- Polećmy tam i sprawdźmy to dokładnie - zaproponowała pani bocianowa.
Ptaki wylądowały na starym dębie . Dopiero teraz zauważyły, że stodoła z ich gniazdem została zburzona. Na dole były ruiny, wśród nich widać było rozwalone bocianie gniazdo.
- To straszne jak to mogło się stać ? - zastanawiał sie pan bocian.
- Co my teraz zrobimy, gdzie zamieszkamy? - martwiła sie pani bocianowa.
Nieoczekiwanie do rozmowy dołączył mały wróbelek, który siedział na gałęzi obok, w swoim małym gniazdku.
- Jesienią po waszym odlocie nawiedziła nas bardzo silna wichura. To ona rozwaliła stodołę i wasze gniazdo,.
- Nie ma już naszego gniazda. Chyba będziemy musieli wrócić z powrotem do ciepłych krajów - smutnym głosem stwierdził pan bocian.
- To niemożliwe. Podróż tutaj była bardzo męcząca, nie dam rady raz jeszcze pokonać takiej długiej drogi - użalała się pani bocianowa.
- Możecie zamieszkać na tym dębie - zachęcał mały wróbel, dodając - Ja również kiedyś miałem gniazdo pod dachem stodoły. Po jej zniszczeniu uwiłem sobie gniazdko tutaj. To bardzo solidne i mocna drzewo. Nawet silna wichura nic mu nie zrobiła.
- To jest dobry pomysł, ale nasze gniazdo jest dużo większe od twojego. nie wiem , czy to drzewo wytrzyma taki ciężar - zastanawiał sie pan bocian.
- To jest dąb, bardzo mocne drzewo, a tuż nad waszymi głowami jest gruby konar, doskonałe miejsce na gniazdo - zachęcał wróbelek.
- Nasze gniazdo jest nie tylko ciężkie, ale także bardzo długo się go buduje. Czy zdążymy je zbudować nim zniosę jajka? - zastanawiała się pani bocianowa.
- Ja chętnie pomogę - zaoferował się wróbelek, dodając - Jestem mały, ale bardzo szybko latam. Zresztą na tym drzewie mieszka wiele innych ptaków. Myślę, że one również nam pomogą.
Tak tez się stało. Wszyscy mieszkańcy dębu pomagali bocianom w budowaniu nowego gniazda. Juz po kilku dniach było ono gotowe. W samą porę, bo pani bocianowa właśnie zniosła w nim jajka. Wszyscy mieszkańcy dębu bardzo się zaprzyjaźnili. Wieczorami słychać tam było ptasie śpiewy, a rano bociani klekot. Wszyscy tworzyli jedną, wielką , ptasią rodzinę.
Porozmawiajcie na temat opowiadania:
- Skąd wracały bociany?
- Dlaczego było im przykro?
- Gdzie mieszkają bociany?
- Jakim ptakiem jest bocian dużym czy małym?
- Kto pomógł bocianom zbudować gniazdo?
- Jaki był wróbelek?
- Co to znaczy być dobrym i uczynnym dla innych?
- Czy dobrze jest mieć przyjaciół?
- Opowiedz o swoim przyjacielu. Kto nim jest ?
6. Praca plastyczna Bociany - możecie wykorzystać pomysły ze stron internetowych.
7. Na zakończenie dzisiejszych zabaw prosimy obejrzyjcie na youtubie krótki film o życiu bocianów - Bocian - ciekawostki i fakty.
Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja)
Doskonalenie logicznego myślenia oraz poszerzanie słownictwa
Dokończ zdanie
Rodzic czyta kolejno zdania, dziecko uzupełnia je odpowiednimi słowami.
Zimą ludzie noszą…… kożuch,kurtkę.
Kiedy pada deszcz, trzeba zabrać ……parasol.
Zimą można jeździć na……sankach, nartach.
Jesienią zbieramy …….grzyby.
Kwiaty kwitną w …….lecie/na wiosnę.
Na łyżwach można jeździć po……..lodzie.
Tęcza pojawia się po opadach…….deszczu.
Kąpać w morzu można się……latem.
Mżawka to drobny…..deszcz.
Zamieć może się zrobić…..zimą.
Bałwana można ulepić ze …..śniegu.
Grzmoty słychać w czasie……burzy.
Dni najdłuższe są…..latem.
Przerębel można zrobić w……lodzie.
Intruz
Załącznik1. Załącznik2. W każdym rzędzie jeden element nie pasuje do pozostałych. Zadaniem dziecka jest wskazać ten element i uzasadnić swój wybór.
13 kwiecień 2021 r. ( wtorek )
1. Zabawa " Kamień". Dziecko zwinięte w kłębek jest " kamieniem ". Mówimy : Leży sobie kamień po środku podwórka, pod kamieniem dziurka, a w tej dziurce co...? - w tym momencie spod kamienia wydobywa się dźwięk - odgłos jakiegoś zwierzęcia. Zadaniem rodzica jest odgadnąć kto to jest. Zmiana ról.
2. Rozwiązanie zagadki
Powrócił do nas z dalekiej strony,
ma długie nogi i dziób czerwony.
3. Wierszyk " Rozmowa z jaskółką" B. Kołodziej.
Jaskółeczko - miły ptaszku,
co ty robisz przy mym daszku?
Jestem tu nie bez przyczyny-
Mam pod dachem gniazdko z gliny,
a w tym gniazdku małe dzieci.
Wybacz, lecz mój mąż już leci.
Mamy dzisiaj pracy tyle....
ale wrócę tu za chwilę.
Jaskółeczko ma kochana,
fruwasz od samego rana
nad ogrodem, nad łąkami -
Wróć już! Porozmawiaj z nami.
Nie mam czasu bo pisklęta
ciągle płaczą niebożęta. Głodne dzióbki otwierają,
na obiadek już czekają.
Dziś nie dla mnie pogaduszki,
muszę latać, łowić muszki.
Jaskółeczko, spocznij chwilę!
Mam do ciebie pytań tyle...
Czemu się we fraczek stroisz?
Czy jastrzębi się nie boisz ?
Ile dzieci w gniazdku czeka?
Czy przybyłaś tu z daleka?
Czemu ty nie lubisz zimy?
No i z jakiej to przyczyny
latasz nisko tuż przed deszczem?
Jaskółeczko zostań jeszcze!
Wybacz! jestem takim zajęta
kiedy karmię swe pisklęta.
Muszę lecieć muszki chwytać,
a ty spróbuj mamę spytać.
- Dlaczego jaskółka nie miała czasu ? Czym była zajęta?
- Co dzieje się z ptakami, gdy wyklują się z jajek ?
- Co jest przysmakiem jaskółek?
- Dlaczego nie może zostać u nas na zimę ?
- Czym różni się gniazdo bociana od gniazda jaskółki?
4. Zabawa badawcza - Poznajemy budowę jajka.
- oglądanie jajka, określanie jego koloru, kształtu, potrząsanie nim, rozbijanie na talerzu
- poznajemy budowę jajka ( białko, żółtko, skorupka).
Obejrzycie na youtube filmik - Bajka o jajkach - Tajemnicza Kuchnia, Ciufcia.pl
- Czy znacie inne zwierzęta, które wykluwają się z jajek ?
5. "Gniazdko ptaka" - budujemy z masy solnej . W gniazdku mogą być jajeczka, ptaszki( wykonane z masy lub innych dostępnych materiałów np. piórek ).
Przepis na masę solną : Mąkę i sól przygotowujemy w takiej samej ilości np. 1 szklanka mąki; 1 szklanka soli, ok. 0,5 szklanki wody. Wodę dolewamy stopniowa. Ciasto ugniatamy , aż będzie gładkie. Masę solną można zabarwić kurkumą na żółto , cynamonem na brązowo, barwnikami spożywczymi, farbą plakatową lub po wyschnięciu pomalować.
Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja)
Rozwijanie umiejętności matematycznych- dodawanie
Dodawanie
Załącznik1 W tym zadaniu dziecko wpisuje właściwy wynik dodwania. Jeśli ćwiczenie sprawia dziecku trudność, do ćwiczenia wykorzystujemy konkretne przedmioty (kredki, klocki, kamyki).
Ćwiczenie ułatwiające naukę czytania
Wyrazy dwusylabowe
Załącznik2 Dziecko próbuje odczytać i połączyć sylaby w wyraz.
14 kwiecień 2021 r. ( środa )
Poznajemy literę j, J drukowaną i pisaną na wyrazie podstawowym jajko
1. Obejrzyjcie filmik o literze j - Nauka alfabetu - UBU Poznaje literę J
Mam nadzieję, że spodobała Wam się ta krótka historia.
- Czy pamiętacie, jakie wyrazy na "j "zostały wymienione w filmiku. Możecie spróbować je narysować. Poszukajcie jak największej ilości przedmiotów, których nazwa zaczyna się głoską j .
2. Czytanie dziecku utworu G. Kasdepke " Co było pierwsze?"
Na Kurzym Uniwersytecie od rana panowała niesamowite zamieszanie. Zwłaszcza dwuletnie nioski robiły masę hałasu. Gdakały, przepychając się i dziobiąc. Jedna usiadła nawet na żyrandolu - a wszystko po to, by lepiej słyszeć profesora Koko, który lada moment miał rozpocząć wykład na temat: " Co było pierwsze - jajko czy kura ?".
- Oczywiście, że jajko ! - krzyczały siedzące w drugim końcu sali jajka. Bardzo przeżywały swój pierwszy dzień na uniwersytecie.
- Ko - koleżanki, słyszałyście ?!- wrzasnęła jakaś oburzona kwoka - Ledwośmy zniosły tych smarkaczy, a już nam pyskują !
Ale zanim inne nioski zdążyły wyrazić swe oburzenie, profesor Koko chrząknął - i tak właśnie zaczął się wykład.
- Jajko, czy kura ?....- mówił monotonnym głosem, drapiąc się w zmyśleniu po dziobie.
- Oto jest pytanie... się kury !
- Ale to kury znoszą jajka? - zagdakała jedna z kur, a wszystkie narobiły takiego hałasu, że aż ta, która siedziała na żyrandolu, spadła profesorowi na głowę.
- Czy mogłaby pani ze mnie zejść ? - zapytał uprzejmie profesor Koko.
Okazało się jednak, że kura nie może, bo właśnie zniosła jajko - i teraz chciałaby je wysiedzieć.
- No i co ? No i co?! - triumfowały kury. - Samo to jajo się nie zniosło ?
Jajka popatrywały na siebie z wyraźnym zakłopotaniem - i już, już miały przyznać kurom rację, gdy naraz spod nioski siedzącej na głowie profesora wygramoliło się pisklę.
- Czy mogłaby pani bawić się z dzieckiem gdzie indziej? - zapytał uprzejmie profesor Koko.
Nikt go jednak nie słyszał; jajka śmiały się i klaskały, a kury gdakały wniebogłosy. I tak skończył się wykład na temat: " Co było pierwsze - jajo czy kura ?
Na następnych zajęciach pomówimy o czymś mniej skomplikowanym - obiecał profesor Koko, choć nikt go nie słuchał.
- Na przykład, jak zbudować kosmiczną rakietę...
3. Zabawa słownikowa - " Co było pierwsze - jajko czy kura ?"
Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie i uzasadnić tę odpowiedź. Wszystkie odpowiedzi są dobre. Na końcu Rodzic mówi dziecku, że nie ma odpowiedzi na to pytanie.
4. Analiza i synteza słuchowa wyrazu" jajko"
- Podział wyrazu jajko na sylaby połączone z klaskaniem
- Podział wyrazu jajko na głoski
- Liczenie głosek w wyrazie " jajko"
- Jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu ?
Drukujemy wyraz " jajko" i rozcinamy, aby powstały litery. Układamy z tych liter wyrazy np .ja, jak, jajo, koja itd.
5. Określenie położenia głoski odpowiadającej litrze "j".
- Podawanie wyrazów z głoską j w nagłosie ( jagoda, jaskinia, jemioła, jogurt ), śródgłosie ( kajak, pajac, pająk, zając ) i wygłosie ( klej, tramwaj, pokój)
- Określenie rodzaj głoski ( spółgłoska).
6. W tekście zaznacz na niebiesko wszystkie litery j, J.
Przekonuje po raz któryś,
że mądrzejsze jest od kury,
zjadło wszystkie już rozumy
jejku, zaraz pęknie z dumy!
Jajko słuchać już nie może:
Zamknij dziób, bo będzie gorzej!
Zamiast gadać po próżnicy
wskakuj do swej jajecznicy.
7. Ćwiczenia w czytaniu tekstu.
To jajko kury.
Julek lubi jajka i mleko.
Jagoda je jogurty,
Jakie to smakowite!
6. Demonstracja litery "j "i "J" drukowanej małej i wielkiej z wykorzystaniem komputera. Ozdabianie dowolnie litery "j" i "J".
Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja)
Doskonalenie pamięci, koncentracji uwagi i rozumienia krótkich opowiadań.
Opowiadanie
Rodzic czyta krótkie opowiadanie, dziecko stara się uważnie słuchać tekstu. Następnie sprawdzamy, czy dziecko zrozumiało opowiadanie i co zdołało zapamiętać.
Prezent Oli
Ola dostała na urodziny różowy piórnik. Ułożyła w nim równiutko, zielony ołówek, kredki, pióro i żółtą gumkę. Tylko nowa temperówka w kształcie łódki nie chciała się w nim zmieścić.Ola postanowiła podarować temperówkę swojej przyjaciółce. Potem dokładnie przeszukała półkę z zabawkami. Odnalazła na niej swoją starą temperówkę w kształcie zółwia. Ta temperówka zmieściła się w nowym piórniku.
Możemy zadawać tylko same pytania do tekstu, albo przeczytać trzy możliwe odpowiedzi zamieszczone obok pytań - zadaniem dziecka jest wybrać właściwą.
Z jakiej okazji Ola dostała piórnik? - na imieniny; na gwiazdkę; na urodziny
Jaki kształt miała nowa temperówka Oli? - jabłka; łódki; grzybka
Gdzie Ola znalazła swoją starą temperówkę? - na strychu, w szufladzie, na półce
Jaki kształt miała stara temperówka Oli?- żółwia, auta, pomidorka
Doskonalenie stosowania prawidłowych form rzeczowników.
Rodzinne czytanie
Rodzic czyta tekst, dziecko zamiast obrazków wstawia słowa. Załącznik1
15 kwiecień 2021 r.( czwartek )
Konstruowanie gry - opowiadania
1. " W górze słonko świeci " -zabawa paluszkowa wg M. Barańskiej
" W górze słonko świeci " - dzieci unoszą nad głową obie dłonie i poruszają wszystkimi palcami
Ptaszek sobie leci - dzieci przenoszą ręce na wysokość klatki piersiowej, krzyżują nadgarstki i poruszają dłońmi tak jak skrzydełkami
Szumią, szumią drzewa - dzieci prostują ręce i wyciągają je do góry , machając jak gałęzie na wietrze.
Każdy nadejścia wiosny - rytmicznie klaszczą w dłonie
się już spodziewa.
2. Konstruowanie gry opowiadania " Który ptak pierwszy dotrze do gniazdka".
Zorganizujcie wspólną grę. Potrzebne Wam będą kartki, które sklejacie ze sobą, kostki do gry , pionki, sylwety ptaków lub zabawki z jajek niespodzianek. Tematem gry jest wyścig dwóch ptaszków, które chcą dotrzeć do gniazdka. Wygrywa ten, który pierwszy dotrze do " domu".
Zacznijcie od rysowania planszy, odmierzcie płytki za pomocą klocka. Zaznaczcie start i meta. Ptaszki muszą pokonać długą drogę, ale po drodze spotykają ich różne przygody . Jakie - to już zależy od waszej pomysłowości. Kiedy plansza będzie gotowa to możecie grać.
3. Propozycje do przeczytania" Ptasie plotki" J. Brzechwy, "Ptasie radio" J. Tuwima.
4. Obejrzyjcie - yotube filmiki Zabawa z sylabami po polsku [abc zabawa ] - AbcZabawa i Nauka sylab z rysunkami po polsku [abczabawa ] - AbcZabawa. Polecamy wykorzystać pomysły do zabaw z dzieckiem.
Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja)
Rozwijanie spostrzegwaczości, koncentracji uwagi i umiejętności matematycznych
Matematyczna wrona
Dziecko siedzi na podłodze. Na środku leży pudełko z kilkoma przedmiotami. Rodzic jest wroną. Wrona chodzi wokół dziecka, mówiąc wierszyk: „Chodzi sobie wrona, wrona bez ogona, bystrym okiem zerka, co zabrać z pudełka”. Dziecko zasłania oczy, wrona zabiera przedmiot lub kilka przedmiotów z pudełka i mówi takie zdanie: „Powiedz, Michaś, powiedz mi, ile rzeczy zabrała wrona Ci?”. Dziecko, odpowiada, czego brakuje w pudełku, ile rzeczy zabrała wrona, ile zostało.
Doskonalenie logicznego myślenia
Kodowanie
W tym ćwiczeniu dziecko koloruje figury wg podanego koloru. Można wykorzystać kartę pracy zamieszczoną w załączniku, lub stworzyć własną na podstawie wzoru.
16 kwiecień 2021 r. ( piątek)
" Matematyka wokół nas"
1. Piosenka do powtórzenia " Bociany już przyleciały". Uczyliśmy się tej piosenki w przedszkolu - yotube Smerfy uczą się piosenki, pt.:" Bociany już przyleciały"
I. Bociany już przyleciały,
a żabki w stawie kumkały.
Bociany się ucieszyły, że żabki
zobaczyły.
ref: kle, kle, kle, kle
ja chętnie żabkę zjem.
Kum, kum, kum, kum
ucieknę ci co tchu.
II. Niedźwiadki się przebudziły
do las po miód ruszyły,
wdrapują się już na drzewo,
lecz pszczółki miodu strzegą.
ref: mniam, mniam, mniam, mniam,
jak wiele miodku tam.
Bzyk, bzyk, bzyk, bzyk
użądlę misia w mig.
III. Już słonko mocniej przygrzewa.
Zielona trawka urosła.
ach po co kłócić się gniewać,
Gdy przyszła do nas wiosna.
ref: Kle, kle, kle, kle
bociany śmieją się.
Bzyk, bzyk, mniam, mniam
misiowi miodku dam.
Niech miś miód zje,
podzielę z misiem się.
2. Do tej zabawy w liczenie będziecie potrzebować 6 sylwet ptaków narysowanych i wyciętych lub figurek, ale możecie wykorzystać swoje palce. Spróbujcie policzyć.
I. Na drzewie siedziało sześć ptaszków, trzy odleciały. Ile ptaszków pozostało na drzewie?
II. Na gałązce usiadły cztery ptaki, przyleciały jeszcze dwa. Ile ptaków jest razem?
III. Było sześć ptaszków, odleciały dwa a potem jeszcze cztery. Ile ptaków zostało?
IV. Na wycieczce dzieci widziały dwa bociany, jedną jaskółkę , jednego wróbelka Ile ptaków widziały dzieci?
A teraz możecie sami układać i rozwiązywać zadania.
3. Prezentacja "Ptaki"
Zachęcam do obejrzenia prezentacji i wysłuchania odgłosów wybranych ptaków powracających do nas wiosną - yotube Wiosenne powroty.
- Jakie ptaki wracają do nas wiosną ?
- Który ptak wraca najwcześniej?
- Który ptak twoim zdaniem wydaje najładniejsze odgłosy ?
4. Praca plastyczna " Ptaki " - wyklejanie sylwety dowolnego ptaka.
Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Niepełnosprawność ruchowa (w tym afazja)
Rozwijanie percepcji słuchowej (słuchu fonemowego)
Rymy
W tym zadaniu dziecku szuka par obrazków, które się rymują. Załącznik1
Sylaba - ba
Na karcie pracy dziecko szuka przedmiotów, których nazwa kończy się sylabą BA. Załącznik2
Doskonalenie koncentracj uwagi
Labirynt