Projekty 2022/2023
Nasze Przedszkole bierze udział w w różnych programach i projektach edukacyjnych skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym.
W roku szkolnym 2022/2023 wzięliśmy udział w następujących inicjatywach:
Terapia Ręki dla Każdego (koordynator A. Maciejaszek- gr. I)
Grupa I w roku szkolnym 2022/2023 brała udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „TERAPIA RĘKI DLA KAŻDEGO”.
Projekt dedykowany był dla żłobków i przedszkoli, spełnia kilka funkcji: przede wszystkim terapeutyczną, usprawniającą i wzmacniającą organizm dziecka, propaguje aktywności również zespołowe, dąży do współpracy, pełni funkcję profilaktyczną dla małych dzieci, aby zapobiegać występowaniu nawykowych nieprawidłowości w rozwoju motoryki małej.
Usprawnianie organizmu zaczynamy od podstawowych rzeczy, od mobilizacji całego ciała do aktywności, przechodzenia z ogólnych czynności do bardziej precyzyjnych, kończąc na grafomotoryce.
Co znaleźliśmy w projekcie? Z jakimi zagadnieniami się spotkaliśmy i co będziemy rozwijaliśmy oraz doskonaliliśmy?
- Sprawność fizyczna, stabilizacja posturalna i stabilizacja kończyny górnej
- Równowaga i schemat ciała
- Przekraczanie linii środka. Napięcie mięśniowe
- Percepcja wzrokowa
- Koordynacja wzrokowo-ruchowa
- Percepcja czuciowa – zmysł dotyku
- Opozycja kciuka i dysocjacja palców
- Manipulacja
- Rozwój grafomotoryki
„Kocham Kraków. Podróż przez historię wehikułem czasu” . III edycja "Zaczarowane ogrody Krakowa" (Koordynator: K. Gut-Krzyżanowska, gr. III)
Cele projektu:
-
kształtowanie u dzieci postaw patriotycznych, budowanie świadomości przynależności do kraju a przede wszystkim miasta w którym mieszkają;
-
poznawanie twórczości Stanisława Wyspiańskiego;
-
aktywne odkrywanie walorów miasta poprzez zwiedzanie tajemniczych ogrodów w mieście;
-
przybliżanie znanych i nieznanych ciekawostek o Krakowie.
Realizacja projektu:
-
Podsumowanie udziału w projekcie.
"Podróże małe i duże" (koordynator: K. Gut-Krzyżanowska, gr. III)
Celem projektu było poszerzanie wiedzy na temat naszego kraju. Poznaliśmy wiele ciekawych miejsc w naszym kraju, kolorowalismy je a następnie zaznaczaliśmy ich miejsce na dużej mapie Polski. Udało nam się wspólnymi siłami zbudować makietę Nowej Huty oraz napisaliśmy "Legendę o Szewczyku Jacku", którą czytaliśy następnie wspólnie z rodzicamiw domu. A to tylko niektóre nasze osiągnięcie w relizacji tego ogólnopolskiego projektu edukacyjnego.
"Mały miś w świecie wielkiej literatury" (koordynator: P. Krosta, gr. III)
Celem głównym projektu „Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury” jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi w całej Polsce i za granicą.
"ABC Małego Konsumenta" (koordynator: K. Gut-Krzyżanowska w gr. III, B. Kujawska w gr. II)
Podstawowym celem projektu jest uświadomienie dzieciom, że są konsumentami oraz zapoznanie ich z podstawowymi pojęciami konsumenckimi. Chcielibyśmy, aby ta nauka odbywała się poprzez zabawę oraz angażowała dziecięcą wyobraźnię i emocje.
Realizowana tematyka:
• kim jest konsument,
• gdzie robimy zakupy,
• co to jest paragon i do czego służy,
• czym jest reklamacja i kiedy możemy z niej skorzystać,
• jak robić przemyślane zakupy.
Ogólnopolski Program "Uczymy Dzieci Programować" (koordynator: K. Gut-Krzyżanowska, gr. III)
Z programem „Uczymy dzieci programować” nauka podstaw programowania jest dla dzieci wartościową, wszechstronnie rozwijającą lekcją i świetną zabawą a dla nauczycieli doskonałą okazją do poszerzenia swoich kompetencji w zakresie wykorzystywania narzędzi TiK w procesie dydaktycznym.
Program zakłada:
• Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów kodowania i robotyki do zajęć dydaktycznych na różnych etapach edukacji (edukacja przedszkolna, edukacja wczesnoszkolna).
• Naukę przez zabawę.
• Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności.
• Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań.
• Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro.
• Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Zabawy podwórkowe” (koordynator: B. Kujawska. gr. II)
W roku 2022/2023 grupa II brała udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym " Zabawy Podwórkowe"
Głównym założeniem projektu jest zapoznanie dzieci z zabawami podwórkowymi sprzed kilkunastu-kilkudziesięciu lat, w oparciu o sporządzoną listę tych zabaw, takich jak: "Klasy", "Guma", "Dwa ognie", "Policjanci i złodzieje", "Monety", "Krowa", "Murarz".
Poznaliśmy ogrom wspaniałych zabaw i wyliczanek.
Projekt „Mamo, tato, wolę wodę” (koordynator: B. Kujawska, gr. II)
W roku 2022/2023 grupa II brała udział w Projekcie "Mamo, tato, wolę wodę". Jest to jeden z najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce zainicjowany w 2009 roku przez Żywiec Zdrój w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych.
Jego nadrzędnym celem jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie ich uwagi na zagadnienie ochrony środowiska.
W ramach programu przeprowadziliśmy wiele ciekawych działań w tym eksperymentów.