Samorządowe Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 109

Projekty 2023/2024

Nasze Przedszkole bierze udział w w różnych programach i projektach edukacyjnych skierowanych do dzieci w wieku przedszkolnym.

W bieżącym roku szkolnym realizujemy nastęujące pomysły:


Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Gramy Zmysłami” (koord. A. Maciejaszek, gr. I)

Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.
Cele szczegółowe:

  • Poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;
  • Wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
  • Rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
  • Stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
  • Tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała;

Ogólnopolski Program "Uczymy Dzieci Programować" (koord. B. Kujawska, gr. III)
Do najważniejszych celów Programu należy:

  • Świadome, merytoryczne i metodyczne wprowadzanie elementów kodowania i robotyki do zajęć dydaktycznych.

  • Nauka przez zabawę i doświadczanie (odejście od transmisyjnego przekazywania wiedzy i pracy statycznej przy stolikach).

  • Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności.

  • Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań.


Ogólnopolski Projekt Edukacyjny “Alfabet Logopedyczny” (koord. M. Dziadzio, gr. II, B. Kujawska, gr. III)
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Alfabet Logopedyczny” jest dbanie o właściwą stymulację rozwoju mowy oraz wdrażanie profilaktyki logopedycznej.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROJEKTU:

  • podniesienie sprawności aparatu artykulacyjnego,

  • usprawnianie aparatu oddechowego,

  • poszerzanie słownictwa czynnego i biernego,

  • ćwiczenie umiejętności rozumienia, uwagi słuchowej oraz koncentracji na wykonywanym zadaniu,

  • rozwijanie słuchu fonematycznego, poczucia rytmu,

  • podnoszenie sprawności w zakresie motoryki,

  • doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej, kształcenie wrażliwości słuchowej.

Program będzie realizowany poprzez wykonywanie zadań takich jak:

  • a – Ale plama. Rozdmuchiwanie kleksa z farby za pomocą słomki.

  • b – Biedronka. Przenoszenie kółek-kropek za pomocą powietrza wdychanego/wciąganego przez słomkę.

  • c – Celinka. Kolorowanka, której pola można zakolorować po wykonaniu odpowiednich ćwiczeń.

  • d – Długi wąż. Wykonanie pracy plastycznej – węża oraz ćwiczeń w syczeniu.

  • e – Eko-logopedia. Stworzenie buźki z ekologicznych materiałów i aż do literki Z :)


Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Wyzwania Teodora” (koord. M. Dziadzio, gr. II)
Głównym celem niniejszego projektu jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka, ale także uświadomienie dzieciom, że o własny rozwój można dbać w każdym wieku, a pomoc okazywana innym jest równie ważna, jak troska o siebie samego. Natomiast wszelkie podejmowane działania mogą być kreatywnym wyzwaniem.
Cele szczegółowe:

  • Dbanie o wszechstronny i indywidualny rozwój dzieci,

  • Zdobywanie różnych umiejętności,

  • Rozwijanie umiejętności współpracy,

  • Wyzwalanie pozytywnych emocji,

  • Rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia,

  • Rozwijanie samodzielności,

  • Kształtowanie empatii wobec innych osób,

  • Kształtowanie postawy proekologicznej,

  • Upowszechnianie zdrowego trybu życia,

  • Kształtowanie postawy prospołecznej.


"LOGOPEDIA W RUCHU" – program profilaktyczny (koord. D. Żak (logopeda), E. Kapusta (psycholog))
Profilaktyka logopedyczna jest ważnym elementem pracy nauczyciela oraz nauczyciela-logopedy w każdej placówce oświatowej. Jej podstawowym zadaniem jest uprzedzenie wystąpienia zaburzeń mowy, stymulowanie do jej prawidłowego rozwoju, a także wczesne wychwycenie możliwość zaburzeń u dzieci.
Program dedykowany jest dzieciom, których rozwój mowy może zostać zaburzony z uwagi na:  

  • Przetrwałe i/lub częste infekcje górnych dróg oddechowych,
  • Zbyt intensywne korzystanie z wysokich technologii,
  • Siedzący tryb życia/pracy/zabawy,
  • Brak prawidłowych wzorców wymowy w otoczeniu,
  • Parafunkcje,
  • Zaburzenia miofunkcjonalne.

Głównym celem programu jest usprawnienie pracy narządów artykulacyjnych w połączeniu z usprawnianiem dużej motoryki dzieci. Ponadto:

  • Reedukacja/nauka oddychania torem nosowym,
  • Wywołanie i utrwalenie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka,
  • Reedukacja/nauka prawidłowego sposobu połykania,
  • Poprawa napięcia mięśniowego w ciele – budowanie stabilizacji centralnej,
  • Rozwijanie percepcji słuchowej w tym słuchu fonemowego

Program „Skąd się biorą produkty ekologiczne?” (koord. K. Gut-Krzyżanowska, G. Kwiecień, gr. IV)
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Szczegółowe cele programu:

  • zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
  • kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
  • propagowanie zdrowego stylu życia,
  • zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o  nawykach higieniczno-zdrowotnych.

"BohaterON w Twojej Szkole" (koord. K. Gut-Krzyżanowska, gr. IV)
BohaterON w Twojej Szkole to część ogólnopolskiej kampanii o tematyce historycznej BohaterON – włącz historię! Kampania ma na celu upamiętnienie, uhonorowanie i bezpośrednią pomoc uczestnikom Powstania Warszawskiego, edukację społeczeństwa, a także promocję patriotycznych postaw i historii Polski XX wieku.

 


Ogólnopolski Projekt Edukacyjno-Społeczny „Każdy inny – wszyscy równi” (koord. K. Gut-Krzyżanowska, gr. IV)
Cele projektu:

  • uwrażliwienie na obecność i potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
  • rozwijanie empatii i tolerancji wobec osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
  • likwidowanie uprzedzeń na temat osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
  • przygotowanie do współuczestniczenia z osobami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w życiu.

     

Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Angielski jest fun-tastyczny!” (koord.: K. Gut-Krzyżanowska, gr. IV)
Jedynymi z głównych celów projektu jest pokazanie dzieciom, jak ważna w dzisiejszych czasach jest znajomość języka angielskiego oraz rozbudzanie zainteresowania krajami anglojęzycznymi. Po
Brak dostępnego opisu zdjęcia.nadto udział w projekcie zakłada m.in.:

  • zwiększanie motywacji do nauki języka angielskiego,
  • uatrakcyjnianie sposobu nauczania i uczenia się języka,
  • rozwijanie umiejętności językowych ze szczególnym naciskiem na umiejętność rozumienia ze słuchu,
  • rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli,
  • poszerzenie zasobu słownictwa.

 


Innowacja pedagogiczna „Jestem Europejczykiem” (gr. IV, autorka innowacji: K. Gut-Krzyżanowska
Innowacja zakłada poszerzanie treści podstawy programowej podczas zajęć w przedszkolu. W trakcie comiesięcznych spotkań, dzieciom będą przybliżane treści o Unii Europejskiej oraz wybranych krajach naszego kontynentu.
Głównym celem innowacji jest rozwijanie postawy proeuropejskiej od najmłodszych lat. Ponadto zakłada ona:

  • kształtowanie poczucia przynależności do Unii Europejskiej jako pełnoprawnego obywatela,
  • rozwijanie zainteresowania turystyką,
  • kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym,
  • rozbudzanie w dzieciach wiary w siebie oraz własne możliwości,
  • rozwijanie postawy tolerancji wobec innych kultur,
  • integrację grupy.
     

Spotkania z mieszkańcami Domu Pomocy Społecznej os. Szkolne (koord. K. Gut-Krzyżanowska, G. Kwiecień, gr. IV)

Spotkania dzieci z grupy IV z mieskazńcami DPS są wyjątkową formą współpracy ze środowiskiem lokalnym.

Celem spotkań jest przede wszystkim integracja międzypokoleniowa.

Obydwu pokoleniom dają one możliwość lepszego zrozumienia, okazywania szacunku i tolerancji, poczucia radości oraz kształtują otwartość na drugiego człowieka jak również poczucie bycia potrzebnym innym.