Innowacje/Projekty 24/25
1. „UWAŻNOŚĆ- nasza siła, wielka moc” innowacja pedagogiczna (koordynator Ewa Kapusta we współpracy z autorką programu Katarzyną Gruszką-Uważna Edukacja)
Innowacja ma charakter zarówno profilaktyczny, jak i edukacyjny. Bazuje na założeniach Jona Kabat – Zinna, twórcy najpopularniejszego modelu pracy z uważnością – MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). Uważność to „szczególny rodzaj uwagi, nieosądzającej i intencjonalnie skierowanej na wybrany element bieżącego doświadczenia”. To kompleksowe narzędzie do rozwijania i stymulowania zmysłów, usprawnienia procesu zapamiętywania i budowania motywacji oraz pozytywnego nastawienia do nauki.
Celem innowacji jest przede wszystkim dbanie o zdrowie psychofizyczne dzieci oraz pomoc w umiejętności uspokajania się, wyciszania oraz opanowania sztuki samoregulacji i koncentracji. Bazuje ona na różnego typu ćwiczeniach, projektach, biblioterapii, muzykoterapii, aktywnościach ruchowych - indywidualnych i grupowych, arteterapii, sensoryce.
2. ,,Oczytanie" innowacja pedagodiczna (koordynator Beata Kujawska)
3. ,,Rozpoznaje i nazywam emocje" innowacja pedagogiczna (koordynator Anna Maciejaszek)
Innowacja jest odpowiedzią na trudności dzieci w rozpoznawaniu, nazywaniu i radzeniu sobie z emocjami. Dzieci doświadczają intensywnie zmieniających się emocji tych dobrych i tych złych. Niniejsza innowacja ma na celu ułatwić zdobycie podstawowej wiedzy i umiejętności w obszarze edukacji emocjonalnej z wykorzystaniem prostych zabaw, metod aktywizujących, aktywności twórczej i nowoczesnej technologii.
4. ,,Sensoryka dla smyka" innowacja pedagogiczna (koordynator Aleksandra Osuch-Romanek)
Innowacja została opracowana jako odpowiedź na zaobserwowane potrzeby dzieci w zakresie coraz częściej pojawiających się wśród dzieci problemów społecznych i emocjonalnych, które mogą być przyczyną nieukształtowania dostatecznie mocnej bazy sensorycznej. Wprowadzenie niniejszej innowacji ma przyczynić się do lepszego rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalno-społecznego oraz rozwijać dziecięce zainteresowania światem, jak również kreatywność małego dziecka.
5. ,,Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy" projekt edukakcyjny (koordynator Magdalena Dziadzio)
Celem projektu jest propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych przedszkolaków, łagodna adaptacja do warunków przedszkolnych poprzez utożsamianie się z bohaterami książkowymi oraz rozwijanie potencjału poznawczego dzieci. Projekt wprowadza dzieci w świat bohaterów poszczególnych opowiadań, prowadząc przedszkolaki po świecie wartości oraz zabawy. Projekt ma za zadanie ułatwić dzieciom adaptację do warunków przedszkolnych w sposób łagodny i dla nich przyjemny, zachęcać do samodzielnego sięgania po literaturę dziecięcą, popularyzować czytelnictwo wśród najmłodszych.
6. „ Czyste powietrze wokół nas” Program Edukacyjny pod patronatem Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Krakowie .(koordynator Elżbieta Sobków)
Głównym celem Programu jest zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed narażaniem na dymu tytoniowego oraz kształtowanie świadomych asertywnych postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia, w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi.
7.„Technikoludek czyli dziecko w świecie technologii” Międzynarodowy Projekt Edukacyjny Edycja V (koordynator Kinga Gut-Krzyżanowska)
Projekt "Technikoludek, czyli dziecko w świecie technologii" powstał, po to, by kształtować wśród dzieci postawy prozdrowotne, dbać o wspólne spędzanie czasu z rodziną, uwrażliwiać na piękno otaczającego świata oraz od najmłodszych lat dbać
o bezpieczeństwo i odpowiedzialność wśród najmłodszych. Wszystko to przy użyciu nowoczesnych technologii.
Cele:
- Rozwijanie kompetencji kluczowych poprzez wprowadzanie dziecka w świat technologii, wartości, piękna i zdrowia.
- Rozwijanie współpracy między nauczycielami z przedszkolu i szkół podstawowych z całej Polski oraz innych krajów.
- Uwrażliwienie dzieci i rodziców na skutki nadmiernego używania nowoczesnych technologii.
- Rozwijanie cech osobowości dziecka takich jak: otwartość, towarzyskość, solidność, spokój, aktywność, optymizm.
8. "Angielski jest fun-tastyczny!" Ogólnopolski Projekt Edukacyjny III edycja (koordynator Kinga Gut-Krzyżanowska)
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego “Angielski jest fun-tastyczny!” jest pokazanie uczniom jak ważna w naszych czasach jest znajomość języka angielskiego, rozbudzenie zainteresowania krajami anglojęzycznymi oraz zapoznanie dzieci i nauczycieli z ideą dwujęzycznego nauczania.
Cele:
- zwiększenie motywacji do nauki języka angielskiego,
- rozwijanie zainteresowania krajami anglojęzycznymi,
- rozwijanie wiary we własne możliwości,
- poszerzanie zasobu słownictwa,
- rozwijanie ciekawości i postawy tolerancji wolec innych nacji, kultur i zwyczajów.